Tre jättar lyfter, en har det motigt

Tre globala jättar i sportbranschen går det bra för, en har det lite tuffare. Här kommer ytterligare fyra ekonomiska rapporter, den här gången från Åuma Amer Sports, Under Armour och The North Face.

Fortsatt tufft för Puma
Pumas försäljning hackade något under årets första sex månader. Jämfört med samma period förra året backade försäljningen med 6,3 procent på valutaneutral bas. I kronor uppgick försäljningen till 13,5 miljarder kronor.
Sett till region gick försäljningen tillbaka i samtliga regioner. Sämst gick det i Asien/Stillhavsregionen (-13,1 %) följt av Europa/Mellanöstern/Afrika (-5,7 %) och Amerika (-2,3 %). Skor är fortfarande Pumas största segment och försäljningen uppgick under första halvåret till 6,45 miljarder kronor vilket var en minskning med 10,5 procent. Puma sålde konfektion för 4,44 miljarder kronor (-7,8 %) och tillbehör för 2,64 miljarder kronor (9 %).

Amer ökar i två segment
Amer Sports hade ett gott första halvår. På valutaneutral bas så ökade gruppens försäljning med 3 procent till 7,99 miljarder kronor. Störst försäljningsökning hade segmentet fitness som ökade med 9 procent till 1,16 miljarder kronor. Försäljningen för bollsporter uppgick till 2,8 miljarder kronor (-4 %) medan försäljningen för vinter och outdoor uppgick till 3,99 miljarder kronor (7 %).
Regionen Europa/Mellanöstern/Afrika redovisade en försäljning på 3,5 miljarder kronor (7 %) medan Amerika hade en försäljning på 3,4 miljarder kronor (±0 %) och Asien/Stillhavsregionen hade en försäljning på drygt 1 miljard kronor (+1 %).

Under Armour ångar på
Under årets första sex månader ökade Under Armour sin försäljning med knappt 23 procent till 6,5 miljarder kronor. Störst försäljning hade segmentet konfektion som ökade med 22 procent till drygt 4,6 miljarder kronor. Skor ökade med knappt 24 procent till 1,1 miljarder kronor medan tillbehör ökade med 26,5 procent till 606 miljoner kronor.
Sett till region ökade försäljningen mest utanför hemlandet USA. Utlandsförsäljningen ökade med knappt 33 procent till 390 miljoner kronor. Försäljningen i USA ökade med 22 procent till drygt 6 miljarder kronor.

Framåt för The North Face
VF Corporations Outdoor & Action Sports-division ökade sin försäljning under årets andra kvartal med 6 procent till 7,66 miljarder kronor. I divisionen ingår varumärken som The North Face (TNF), Vans, Timberland och Eastpak. TNF ökade sin försäljning med 5 procent globalt och med 10 procent på den europeiska marknaden.
Vans är ett av VF:s snabbast växande och mest lönsamma företag. Under andra kvartalet ökade försäljningen globalt med 15 procent och med 20 procent på den europeiska marknaden. Sämre gick det för Timberland som backade med 3 procent globalt och med omkring 10 procent på den europeiska marknaden.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SALOMON

    Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, ...