Ekonomi

Bra 2016 för Helly Hansen

För andra året i rad gjorde Helly Hansen ett rekordresultat. Årets resultat blev 210 miljoner kronor vilket var en förbättring med hela 24 procent. Även omsättningen steg (+6,4 %) trots att antalet produkter i kollektionen minskat med 25 procent.

Tuff start på året för XXL

Efter år av enbart tillväxt kom XXL:s första kvartal med minskad försäljning. Dåligt med snö och kyla är huvudorsakerna till att kedjan backade med två procent i Sverige.

Medvind för Helly Hansen

Helly Hansen växte med 22 procent förra året. En bra start för nye vd:n Paul Stoneham som fick Helly Hansen att växa  genom att minska antalet produkter med 25 procent.

Fenix Outdoor imponerar

När Fenix Outdoor presenterade sina siffror för årets första kvartal så var det snudd på idel bra siffror. Fjällräven sticker ut med imponerande siffror.

Bra år för XXL

XXL Sport & Vildmark har presenterat sitt bokslut för 2015 och där kan vi läsa att kedjan nu omsätter över sex miljarder i Norden och att den svenska försäljningen ökade med 29 procent till ganska precis två miljarder.

Fyra ekonomirapporter

Uppåt för Amer Sports och Under Armour, det har vänt för Elan medan Puma har det fortsatt tufft. Här är fyra ekonomirapporter om 2015 eller sista kvartalet.

Het sommar för Nike

De tre sommarmånaderna var riktigt, riktigt bra för Nike. I lokala valutor steg omsättningen med 14 procent och i dollar med fem procent.

Quiksilver under rekonstruktion

Quiksilver – ett av världens största sportmodeföretag – har begärt sig själva att hamna under rekonstruktion. Rekonstruktionen gäller enbart den amerikanska verksamheten.