Maximal framtidstro
Sportbranschen är enig. Både butiker och leverantörer tror att 2008 kommer att bli ett rekordår. Enligt Sportfacks Radar kommer tillväxten att bli tvåsiffrig och många företag räknar med att nyanställa.
Sportbranschen är enig. Både butiker och leverantörer tror att 2008 kommer att bli ett rekordår. Enligt Sportfacks Radar kommer tillväxten att bli tvåsiffrig och många företag räknar med att nyanställa.
Inget smakar så bra som segerns sötma. Att få betalt för allt hårt arbete och hamna högst upp på pallen är en svårslagen känsla. Efter två år med Asics som kung har vi fått ett tronskifte i Årets Leverantör Sport. Ny regent är kungen av sulor och fotstöd – Adapt Comfort.
Adidas är störst i Sverige på sportskor men Nike är störst bland kvinnor och utmanar Asics på löpartronen. Så kan den årliga statistiken från undersökningsföretaget NPD sammanfattas. NPD sammanställer försäljningsstatistik och uppgifter från 5.000 svenska hushåll i sin årliga skostatistik. Den senaste undersökningen täcket perioden juli 06 till juni 07. Innan vi går in och …
Foot Locker är fortfarande världens största sportkedja, men Decathlon från Frankrike närmar sig och kan mycket väl passera under det här året. Siffrorna kommer från Sporting Goods Intelligence som gör den här statistiken varje år. Foot Locker omsätter hisnande 36,8 miljarder kronor, men de tappar mark mot resten av sportbranschen eftersom deras tillväxt bara var …
Den globala försäljningen av hårdvara inom sport stagnerade under 2006. Visserligen ökade försäljningen med 3,1 procent, men ökningen var högre 2005 då den ökade med 4,9 procent. Avmattningen beror på minskad försäljning av golf och skidor, brist på större innovationer och konkurrens av fotbolls-VM. USA ökade med 5,3 procent, men i restan av världen var …
Amer Sports behåller greppet om hårdvaran – ett tag till Läs mer
”We never compromise” står det under Galvin Greens logo. För Växjöföretaget är det mycket mer än bara en slogan – det är hela affärsidén i en enda mening. I år tog den inställningen Galvin Green hela vägen till toppen av Årets Leverantör Golf.
Det såldes sportkläder för svindlande 377 miljarder kronor förra året rapporterar Sporting Goods Intelligence i sin årliga redovisning. Siffran gäller för leverantörsledet och värdet ut till konsument ärrunt det dubbla. Jämfört med förra året hade sportkonfektion en tillväxt på 5,6 procent vilket är något lägre än sportskornas tillväxt som låg på 7,2 procent. En annan …
Så var vi där igen. Skeppshult utses till Årets Leverantör Cykel för sjätte gången. Snart får de bygga om receptionen för att få plats med alla priser
Att Nike och Adidas dominerar världsmarknaden för sportskor är ingen nyhet, men har du en aning om hur stora de är egentligen? Tillsammans har de två koncernerna otroliga 58 procent av sportskomarknaden. Nike är det enskilt största varumärket med en skoförsäljning på 54,3 miljarder kronor förra året. Det innebar att de sålde skor för 103.314 …
Nike har en tredjedel av den globala sportskomarknaden Läs mer