Bra start på året för sporthandeln

Snö och kyla över hela Sverige gjorde att försäljningen lyfte i januari. Sporten ökade med 7,0 procent och tillhörde vinnarna.

Efter en svag julhandel, som i och för sig berodde på högt tryck under Black Friday, gjorde sporthandeln en riktigt bra månad i januari. Självklart bidrog snö och kyla över hela landet till att folk gick till sporthandeln för att köpa allt från varma kläder och skor till vinterprylar som skridskor, skidor och snowboards.

Sporthandeln ökade sin försäljning med sju procent, vilket kan jämföras med snittet för detaljhandeln som låg på 3,7 procent.

Allra bäst gick optikerna igen (+11,4 %) följt av elektronik (+10,1 %) och möbler (+9,6 %). Därefter kom sporten på en fin fjärdeplats. De som istället hade en sämre start på året var kläder (–6,3 %), skor (–5,7 %) och leksaker (–5,4 %). Alla tre branscher som ofta ses som direkta konkurrenter till sporthandeln, och därför imponerar sporthandelns siffra ännu mer.