Hövding 3 stoppas av Konsumentverket
Den svenska airbaghjälmen Hövding 3 har återkallats av Konsumentverket och belagts med permanent försäljningsförbud. Bolaget svarar med att överklaga beslutet: ”Känns som ett myndighetsövergrepp”, skriver de.
Den svenska airbaghjälmen Hövding 3 har återkallats av Konsumentverket och belagts med permanent försäljningsförbud. Bolaget svarar med att överklaga beslutet: ”Känns som ett myndighetsövergrepp”, skriver de.
Svenska cykelhjälmen Hövding 3 har tills vidare belagts med tillfälligt försäljningsstopp. Hövding kommer att överklaga beslutet.
SVT:s Uppdrag Granskning har publicerat ett reportage där de hävdar att Hövding inte varit ärliga med ett produktfel som kan innebära allvarliga olyckor för cyklister som bär deras produkt.
Nu kan du stila till din Hövding med färger hämtade från svenska naturen. Dessutom i smarta material för både komfort och hållbarhet.
Efter två nyemissioner i somras och ett sparpaket som just blivit klart rapporterar Hövding i dagens Q3-rapport att bolaget vänt den negativa trenden med råge.
Svenska Hövding planerar för en nyemission. Lanseringen av modellen Hövding version 3 har varit dyr och coronapandemin har bromsat in expansionen.
Vilken hjälm är bäst? POC, Bell, Giro, Scott eller Specialized? Nej, när resultaten i Sveriges största hjälmtest som genomförs av Folksam avslöjas, är det en lågpriskedja som segrar.
I åtta år har Folksam testat hjälmar. Att få ett ”Bra val”-erkännande från bolaget påverkar försäljningen positivt menar branschen. I somras fick tre svenska hjälmar utmärkelsen.
Försäljningen går fortsatt starkt för Hövdings airbags för cyklister, även utanför Norden. Företaget ökade sin försäljning kraftigt i Tyskland under 2018. Förklaringen ligger i att hjälmarna numera säljs av kedjorna Sportcheck och Globetrotter.
Hövdings satsning har gett effekt. Totalt 130 000 av Hövdings airbags för cyklister finns nu ute i trafiken och bara under de tre sista månaderna har det sålts nästan 20 000 stycken. Pendlingscyklisterna verkar vara en stark målgrupp.