Löpning

Svenska YMR hade medvind 2020

Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

Outnorth ny kanal för Icaniwill

Icaniwill, eller ICIW, har expanderat kraftigt under 2020. Nu blir även Outnorth, Skandinaviens ledande e-handlare inom friluftsliv, ny återförsäljare för sportvarumärket.

Saucony blir titelsponsor för BAMM från 2021

Terrängloppet Björkliden Arctic Mountain Marathon (BAMM) får en ny titelsponsor 2021 i varumärket Saucony. Deltagarna kommer att märka det i form av både produkterbjudanden och inspirationsföreläsningar.

Crafts nya karbonsko sticker ut

Löparskorna med karbonplatta haglar just nu över löparkonsumenterna. Crafts version går ingen förbi, utvecklad ihop med den amerikanske långdistanslöparen Tommy Rivs.

On lanserar sin nya elitsko Cloudboom

Löparskor med kolfiberplatta har verkligen kommit för att stanna. Framförallt på elitnivå har de visat sig kunna förbättra resultaten på långdistanslopp. Nu lanserar schweiziska On sin variant: Cloudboom.

Mizuno lanserar ny teknik för sina sportskor

Efter två års utveckling lanseras nu Mizunos Enerzy-teknologi för maximal svikt och ”studsighet”. Och det är inte bara för löpning. Konceptet kommer även användas för skor inom nischerna handboll och volleyboll.

Corona gör att vi springer för livet

En ny studie från Asics visar att löpning har vuxit starkt i popularitet under coronapandemin. I april 2020 ökade antal registrerade steg i Sverige med 151 procent jämfört med förra året. Och mycket talar för att trenden fortsätter.