Terrängloppet Björkliden Arctic Mountain Marathon (BAMM) får en ny titelsponsor 2021 i varumärket Saucony. Deltagarna kommer att märka det i form av både produkterbjudanden och inspirationsföreläsningar.
När BAMM startade för mer än 25 år sedan var trail, eller fjällöpning, något helt nytt i Sverige. Nu har både renarna och svenska folket vant sig. Skovarumärket Saucony går in i tävlingen från 2021 som titelsponsor, med ambitionen att involvera och inspirera deltagarna under det kommande året.
– Att ingå ett samarbete med BAMM är som att komma hem. Vi är många Sauconylöpare som genom åren hänförts av den genuina och tuffa utmaning som evenemanget i Björkliden är, och hur det främjar intresset för löpning i den nordiska naturen. För oss som varumärke är det otroligt viktigt att våra samarbeten ger löpare unika och starka upplevelser som får dem att inspirera andra till att springa, säger Adrian Gehrig, vd för Saucony i Norden, i ett pressmeddelande.
– Saucony BAMM blir ytterligare en viktig kugge i vår målsättning att vara Nordens ledande varumärke och inspiratör inom löpning, och i detta samarbete med särskilt fokus mot terräng- och fjällöpning, fortsätter han.
Loppet sticker ut i den svenska terrängloppscirkusen, eftersom deltagarna springer i par och väljer mellan distanserna 10, 30, 50 eller 70 kilometer – där de tre sistnämnda innebär utmanande orientering över två dagar med övernattning på fjället. Strax före starten delas kartor och banor ut och det är först då deltagarna kan börja planera sina vägval.
Tävlingen i år, 2020, ställdes in av naturliga skäl. Så för 2021 är förväntningarna stora, både från arrangörshåll och från Sauconys sida.
– Vi vill sprida glädje, gemenskap och visa upp den enormt vackra natur vi har i norra Sverige och Norge, och att göra det med Saucony som delar våra värderingar gör jobbet och resan så mycket roligare. Vi är enormt glada att hitta en partner som utvecklar produkter till löpare med höga krav och produkter man kan lita på i alla situationer, säger Per Jonsson Öhlin, tävlingsledare för BAMM, i samma pressmeddelande.
Deltagarna kommer under det kommande året få ta del av Saucony BAMM-produkter, specialerbjudanden och en hel del annat, som föreläsningar, träningar och utrustningsskola inför loppet.
– Har man aldrig sprungit Saucony BAMM är det svårt att föreställa sig vad som väntar. Frihetskänslan, som löpningen ger i BAMM:s obanade och avlägsna terräng genom häpnadsväckande fjällvidder, är unik i Norden. Deltagarna står inför en tuff, extremt spännande och rolig utmaning som utspelar sig i naturen kring Björkliden och Riksgränsen. Med evenemanget hoppas vi även kunna stärka banden ännu mer till Sveriges alla trailentusiaster, säger Ebba Jacobsson, marknadschef för Saucony i Norden.
Relaterat företag i Sportregistret
- Gerisale
Gerisale är en distributör av ledande sport- och livsstilsvarumärken i Norden och arbetar sedan företagets grundande 1979 med ett stort etablerat nätverk av sport-, livsstils- och skoåterförsäljare i de Nordiska länderna. Vår specialitet är löpning - i företaget arbetar aktiva idrottsmän och kvinnor som testar och utvecklar de utvalda produkterna själva. Representerar Saucony sedan 1982.