Amer Sports behåller greppet om hårdvaran – ett tag till

Den globala försäljningen av hårdvara inom sport stagnerade under 2006. Visserligen ökade försäljningen med 3,1 procent, men ökningen var högre 2005 då den ökade med 4,9 procent. Avmattningen beror på minskad försäljning av golf och skidor, brist på större innovationer och konkurrens av fotbolls-VM. USA ökade med 5,3 procent, men i restan av världen var…

Den globala försäljningen av hårdvara inom sport stagnerade under 2006. Visserligen ökade försäljningen med 3,1 procent, men ökningen var högre 2005 då den ökade med 4,9 procent. Avmattningen beror på minskad försäljning av golf och skidor, brist på större innovationer och konkurrens av fotbolls-VM.

USA ökade med 5,3 procent, men i restan av världen var ökningen av hårdvaruförsäljningen bara 1,2 procent.

Amer Sports är fortfarande världens största hårdvaruföretag. Deras varumärken Salomon, Atomic, Dynamic, Volant, Wilson, Precor och Suunto nådde en gemensam försäljning på 13,2 miljarder kronor vilket var en ökning med hela 17,4 procent. Amers plats på tronen kan dock vara hotad eftersom årets sammanslagning av K2 och Coleman/Jarden Corp gör att den koncernen omsätter mer än Amer Sports. Det blir dock väldigt jämnt och det företag som drabbats minst av dålig vinterförsäljning kommer nog att ta hem segern 2007.

Tvåa på hårdvarulistan är Adidas Group där bollar av alla de slag och Taylormades golfprodukter är de stora hårdvaruinslagen. Trea är cykel- och fiskebolaget Shimano som backade med 5,9 procent. Nike ökade sin hårdvaruförsäljning med hela 18 procent och precis som med Adfidas är det bollar och golf som är viktigaste hårdvaran.

Störst ökning av företagen på listan gör Easton som genom sitt förvärv av Bell Sports ökade sin omsättning med 68 procent till 4,2 miljarder kronor.

De 20 största hårdvaruföretagen stärkte sin position eftersom de tillsammans ökade med 6,8 procent – alltså dubbelt så mycket som hela marknaden. Samtidigt är deras gemensamma marknadsandel på 31,7 mindre än den för de 20 största kläd- och skoföretagen. Hårdvarumarknaden består alltså av betydligt fler mindre aktörer än sko- och klädbranschen. Dominanten Amer Sports har en marknadsandel på 3,4 procent. Adidas-Reebok som toppar både sko- och konfektionslistan har där en marknadsandel på 38,6 respektive 8,3 procent. (Källa: SGI)

Av: Martin Willners

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.