Outdoor

Samsonites guide till outdoorgalaxen

När någon säger Samsonite är det i första hand bilden av plastresväskor på hjul som poppar upp i medvetandet. Det är på gång att förändras nu när Samsonite satsar på outdoor.

Haglöfs tar stor plats i Tyskland

Svenska Haglöfs gillas i Tyskland. Förutom att märket säljer riktigt bra på kontinenten så har Haglöfs sedan februari även tagit plats, stor plats, i Globetrotterbutiken i Köln.

Haglöfs gjorde sitt livs bästa år

Den ekonomiska krisen märks inte hos Haglöfs. För första gången någonsin passerade företaget drömgränsen 500 miljoner kronor i omsättning.

Mammut sågs i Kista

Ryktet om Mammutens död är starkt överdrivet. Det schweiziska outdoormärket Mammut är i allra högsta grad levande och har satt upp en ny organisation i Sverige.

Tretton nya nationalparker

Sverige kan få 13 nya nationalparker. I Naturvårdsverkets nya nationalparksplan för 2009-2013 ingår 13 nya nationalparker och utvidgning av sju befintliga.

Meindl fick fint pris

Meindl fick en fin utmärkelse då den tyska tidningen Outdoor firade 20 år. Utmärkelsen kallas för ”Produkt für die Ewigkeit” vilket kan översättas med Produkt för evigheten och tilldelas de mest bestående friluftsinnovationerna genom tiderna.

Golite lever vidare

För ett par månader sedan rapporterade vi att Timberland beslutat sig för att lägga ned sina två skomärken Golite och Mion. Nu har åtminstone Golite hittat en ny ägare. Det är Doug Clark, mannen bakom Golite, som köper varumärket och alla patent. Inriktningen och sortimentet ska förbli detsamma.

Haglöfs satsar på sulor

Haglöfs har inlett ett unikt samarbete med sultillverkaren Sole. Från och med våren 2009 kommer alla modeller av Haglöfs skor att förses med formbara sulor från Sole. – Vi ville ta fram något som verkligen gav skorna ett mervärde, säger Richard Jägrud som är skoansvarig på Haglöfs. Det kunde gärna vara något annorlunda men fick …

Haglöfs satsar på sulor Läs mer

Haglöfs växer vidare

Efter den lyckade exportsatsning i Europa vill Haglöfs gå vidare. Inom de närmaste tre åren ska bolaget etablera sig utanför Europa.

Timberland lägger ned Mion och Golite

Timberland har beslutat att lägga ned sina två senaste skomärken; Mion och Golite. Orsaken är att försäljningen inte kommit upp till den nivå som bolaget önskat och därför blir den pågående säsongen den sista för de två märkena. Mion lanserades 2005 och året efter köpte Timberland varumärket Golite för att komma in på trail running-segmentet. …

Timberland lägger ned Mion och Golite Läs mer