Mammut sågs i Kista

Ryktet om Mammutens död är starkt överdrivet. Det schweiziska outdoormärket Mammut är i allra högsta grad levande och har satt upp en ny organisation i Sverige.

Ryktet om Mammutens död är starkt överdrivet. Det schweiziska outdoormärket Mammut är i allra högsta grad levande och har satt upp en ny organisation i Sverige.

Ansvarig för Sverige är Patrik Andersson som närmast kommer från läkemedelsbranschen. Han har ett stort intresse för friluftsliv och ser en stor potential för Mammut i Sverige.

– Mammut är ett märke med otroligt hög kvalitet på sina produkter och numera har de en komplett kollektion med allt från kläder och skor till sovsäckar, ryggsäckar och klätterutrustning.

Mammut ställde ut på Swesport och med på mässan var märkets vd i Norge John Grimsen.

– I Norge omsätter Mammut idag runt 60 miljoner kronor och vi tror att potentialen är ännu större i Sverige, säger John. Till en början kommer vi att försöka bygga upp varumärket genom att jobba med utvalda specialistbutiker och stötta dem genom att erbjuda dem grundlig utbildning i våra produkter.

Mammut består idag av tre tidigare varumärken. Förutom mammut, som har sina rötter inom klättring, är det skomärket Raichle och sovsäcksmärket Ajungilak. Alla tre bär idag varumärket Mammut och anledningen är att det är lättare att bygga ett varumärke än tre.

Patrik Andersson är inte ensam i den svenska organisationen. Mats ”Gluggen” Nilsson hjälper till med försäljningen och i Norge sitter Anna Zieniewics som är kundansvarig och butikernas kontakt vad det gäller leveranser och ordrar. Mammut har ett lager i Tyskland varifrån varorna skickas direkt till svenska butiker och allt faktureras i svenska kronor.

Mammut sågs i Kista Mammut sågs i Kista

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="18828" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]