Outdoor

Lundhags startar norskt dotterbolag

Jämtländska Lundhags drog vid årsskiftet igång ett dotterbolag i Norge. Målsättningen är att stärka varumärket på den norska marknaden som näst efter den svenska är Lundhags viktigaste.

Skarpa planer för Scarpa

Nu har även Scarpa hittat ett nytt hem i Sverige efter Outsides konkurs. Det är det nystartade bolaget Uhrweder Sport som tagit hand om det italienska skomärket från och med nu.

Bo Hylander byter skor

Bo Hylander, presschef på Didriksons och tidigare även åt Viking Footwear, kommer att börja jobba med presskontakter åt Meindl och Sporthaus Moxter. Det nya uppdraget började vid årsskiftet och kommer utifrån ett behov från Didriksons att ha en skopartner vid olika projekt.

Fenix köper Brunton

Svenska friluftskoncernen Fenix Outdoor har förvärvat amerikanska bolaget Brunton av finska koncernen Fiskars. Brunton marknadsför tekniska outdoorprodukter inom de fem områdena Camping, Portable Power, Optics, Compasses och Instruments.

Fyra tunga varumärken till Granitbiten

Therm-a-rest, Platypus, MSR och Sealline, alla varumärken ägda av det amerikanska outdoorföretaget Cascade Designs, kommer från och med nu att distribueras av Granitbiten i Stockholm.

Haglöfs har hittat stigen till toppen

Haglöfs konstaterar att outdoorbranschen står stark trots global lågkonjunktur. Värdet av att må bra ökar – och ett aktivt friluftsliv är ett bra sätt att förbättra kondition och välbefinnande.

Livet enligt Pi

Pi Olsson har sin identitet i naturen och sporten. Så tillvida att han tycker lika mycket om att sitta i gammelskogen och konversera med kattugglor som att hänga på stammiscafét och kolla in italiensk fotboll.

Musen klättrar uppåt

Klättermusen verkar inte veta vad finanskris är. Det Årebaserade företaget presenterar en kvartalsrapport för de tre första månaderna av 2009 som överskred den förväntade omsättningen med 80 procent.