Outdoor

Asics köper Haglöfs

Den största svenska sportaffären genom tiderna är ett faktum. Den japanska skojätten Asics köper det svenska outdoorföretaget Haglöfs för en miljard kronor från Haglöfs ägare Ratos. Affären blev klar 11 juli och i slutet av augusti sker ägarbytet om alla myndigheter godkänner affären.

Succé för Five Fingers

Det började som en konceptsko för att visa vad som är möjligt att tillverka med gummi men har blivit en hett eftertraktad löparsko. Efterfrågan på Vibrams ”fothandske” Five Fingers har vuxit enormt under det senaste året.

Lundhags startar norskt dotterbolag

Jämtländska Lundhags drog vid årsskiftet igång ett dotterbolag i Norge. Målsättningen är att stärka varumärket på den norska marknaden som näst efter den svenska är Lundhags viktigaste.

Skarpa planer för Scarpa

Nu har även Scarpa hittat ett nytt hem i Sverige efter Outsides konkurs. Det är det nystartade bolaget Uhrweder Sport som tagit hand om det italienska skomärket från och med nu.

Bo Hylander byter skor

Bo Hylander, presschef på Didriksons och tidigare även åt Viking Footwear, kommer att börja jobba med presskontakter åt Meindl och Sporthaus Moxter. Det nya uppdraget började vid årsskiftet och kommer utifrån ett behov från Didriksons att ha en skopartner vid olika projekt.

Fenix köper Brunton

Svenska friluftskoncernen Fenix Outdoor har förvärvat amerikanska bolaget Brunton av finska koncernen Fiskars. Brunton marknadsför tekniska outdoorprodukter inom de fem områdena Camping, Portable Power, Optics, Compasses och Instruments.

Fyra tunga varumärken till Granitbiten

Therm-a-rest, Platypus, MSR och Sealline, alla varumärken ägda av det amerikanska outdoorföretaget Cascade Designs, kommer från och med nu att distribueras av Granitbiten i Stockholm.

Haglöfs har hittat stigen till toppen

Haglöfs konstaterar att outdoorbranschen står stark trots global lågkonjunktur. Värdet av att må bra ökar – och ett aktivt friluftsliv är ett bra sätt att förbättra kondition och välbefinnande.