Outdoor

Livet enligt Pi

Pi Olsson har sin identitet i naturen och sporten. Så tillvida att han tycker lika mycket om att sitta i gammelskogen och konversera med kattugglor som att hänga på stammiscafét och kolla in italiensk fotboll.

Musen klättrar uppåt

Klättermusen verkar inte veta vad finanskris är. Det Årebaserade företaget presenterar en kvartalsrapport för de tre första månaderna av 2009 som överskred den förväntade omsättningen med 80 procent.

Samsonites guide till outdoorgalaxen

När någon säger Samsonite är det i första hand bilden av plastresväskor på hjul som poppar upp i medvetandet. Det är på gång att förändras nu när Samsonite satsar på outdoor.

Haglöfs tar stor plats i Tyskland

Svenska Haglöfs gillas i Tyskland. Förutom att märket säljer riktigt bra på kontinenten så har Haglöfs sedan februari även tagit plats, stor plats, i Globetrotterbutiken i Köln.

Haglöfs gjorde sitt livs bästa år

Den ekonomiska krisen märks inte hos Haglöfs. För första gången någonsin passerade företaget drömgränsen 500 miljoner kronor i omsättning.

Mammut sågs i Kista

Ryktet om Mammutens död är starkt överdrivet. Det schweiziska outdoormärket Mammut är i allra högsta grad levande och har satt upp en ny organisation i Sverige.

Tretton nya nationalparker

Sverige kan få 13 nya nationalparker. I Naturvårdsverkets nya nationalparksplan för 2009-2013 ingår 13 nya nationalparker och utvidgning av sju befintliga.

Meindl fick fint pris

Meindl fick en fin utmärkelse då den tyska tidningen Outdoor firade 20 år. Utmärkelsen kallas för ”Produkt für die Ewigkeit” vilket kan översättas med Produkt för evigheten och tilldelas de mest bestående friluftsinnovationerna genom tiderna.

Golite lever vidare

För ett par månader sedan rapporterade vi att Timberland beslutat sig för att lägga ned sina två skomärken Golite och Mion. Nu har åtminstone Golite hittat en ny ägare. Det är Doug Clark, mannen bakom Golite, som köper varumärket och alla patent. Inriktningen och sortimentet ska förbli detsamma.