Sportmode

Ullkläder med attityd

I/O står för Indoor/Outdoor eller on/off och är namnet på ett nytt klädmärke som satsat på att göra kläder i merinoull på ett lite annorlunda sätt. I kollektionen finns allt från underställ till tjockare tröjor och tanken är att de ska kunna användas både sommar och vinter. Flera av plaggen har tryck för att få …

Ullkläder med attityd Läs mer

California Style börjar med Mada

Sverige har fått en ny sportmodeleverantör med gamla rävar bakom rodret. Bolaget heter California Style och ägs gemensamt av Martin Krejci, Peter Lundvall samt bröderna Greger och Roger Cornelius. Martin kommer närmast från Bruhns där han rattade kläderna från Fox, innan dess jobbade han på Interski med Oxbow. Greger och Roger driver tillsammans Combisport med …

California Style börjar med Mada Läs mer

Stefan Engström tar över J. Lindeberg

Peak Performances grundare Stefan Engström lämnar bolaget för att bli vd i det problemtyngda konfektionsmärket J Lindeberg. Tillsammans med riskkapitalbolaget Proventus går Stefan in med 70 miljoner kronor för att rädda J Lindeberg. J Lindebergs grundare Johan Lindeberg får stiga åt sidan och tilldelas titeln fristående kreativ chef. Daniel Sachs från Proventus blir ny styrelseordförande. …

Stefan Engström tar över J. Lindeberg Läs mer

Roxy större än Quiksilver

Quiksilvers tjejmärke Roxy växte förra året med 20 procent och är nu större än Quiksilver i USA. Troligtvis är det första gången som en tjejkollektion säljer mer än vad en killkollektion gör i ett så stort bolag. Av: Martin Willners

We behöver pengar för att växa i USA

Wesc expansion i USA intensifieras. Men ett kapitaltillskott måste till för att göra verklighet av planerna västerut. Det skriver företaget i ett pressmeddelande. Wescs försäljningstillväxt i USA för verksamhetsåret 2006/2007 uppgick till 168 procent. Bolaget har redan idag erhållit förordrer för höstkollektionen i USA som är närmare 85 procent högre än förra året vid denna …

We behöver pengar för att växa i USA Läs mer

Karstadt tror på sportmode

Den tyska varuhuskedjan Karstadt har beslutat att deras sportavdelningar och separata sportbutiker ska satsa mer på livsstilsbaserade sportprodukter. Funktionsprodukter ska självklart finnas kvar, men de ska inte längre dominera som de gjort. Nu är det skor och kläder med sportig touch men gjorda för att användas utanför arenan som ska få mest plats i butikerna. …

Karstadt tror på sportmode Läs mer

Odd Molly ger sig in på börsen

Svenska klädföretaget Odd Molly, grundat av Per Holknekt, ska börsnoteras på First North. Nyemissionen som görs i samband med börsintroduktionen väntas ge omkring 30 miljoner kronor. Anmälningsperioden sträcker sig från 15 maj till 1 juni och priset per aktie blir 40 kronor. Handeln på First North inleds 18 juni. Det relativt unga företaget, grundat 2002, …

Odd Molly ger sig in på börsen Läs mer

Vuxna unga och unga vuxna

Många varumärken betonar vikten av att satsa på ungdomarna. Tidigare har denna ungdomssatsning mest handlat om att knyta de unga kunderna till varumärket för att sedan ha dem som kund en lång tid. Nikes hockey- och golfsatsningar är ett par bra exempel. Genom att satsa på juniorspelarna bygger de en kundgrupp för lång tid framåt. …

Vuxna unga och unga vuxna Läs mer