Sportinspirerade skor säljer bäst

Undersökningsföretaget NPD har bekräftat det många gissat, nämligen att sportinspirerade skor ökar mer än rena sportskor. Undersökningen, som genomförts i England, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien, visar att sportinspirerade skor hade fyra procents högra tillväxt än sportskor. Utvecklingen är densamma i USA där sportinspirerade skor växte med tolv procent förra året. Undersökningen visar att sportinspirerade…

Undersökningsföretaget NPD har bekräftat det många gissat, nämligen att sportinspirerade skor ökar mer än rena sportskor. Undersökningen, som genomförts i England, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien, visar att sportinspirerade skor hade fyra procents högra tillväxt än sportskor. Utvecklingen är densamma i USA där sportinspirerade skor växte med tolv procent förra året.

Undersökningen visar att sportinspirerade skor attraherar både män och kvinnor och alla åldrar. Befolkningen över 40 år använder dem mest efter jobbet medan ungdomar använder dem under hela dagen.

Bland de mest populära sportinspirerade modellerna fanns Converse All Star, Adidas Adi racer, Nike Sprint samt Asics Whizzer.

Vad det gäller renodlade sportskor visade det sig att män köper betydligt fler sportskor än kvinnor. Män vill ha olika sportskor för olika sporter medan kvinnor oftare använder samma par sportskor till flera olika sporter.

NPD tittade också på var skorna säljs och fann att internet blir en allt vanligare handelsplats. På fem år har internets andel av sportskoförsäljningen ökat från två till åtta procent. Högst nätförsäljning hade fotbollskorna med en andel på tio procent. (Källa: SGI)