Nätsurfare

Luckor är till för att fyllas. Anna Källner såg en lucka på marknaden och startade A-Bay. Idag erbjuder nätbutiken barnprodukter från starka surf, skate- och skidvarumärken till hela Sverige.

Solen får Apelviken att glittra. Här på stranden i Varberg har A-Bay-grundaren Anna Källner tillbringat stora delar av somrarna de senaste tio åren ihop med sina barn.

– Hårt arbete! Du kan inte sitta och drälla och tro att det är lätt att driva en verksamhet på internet. Under inköpsperioderna är det som mest intensivt. Då ska alla produkter packas upp på lagret. Dessutom ska de fotograferas och snabbt läggas ut på nätet så att kunderna kan se våra nyheter, säger Anna Källner när hon förklarar vad som krävs för att lyckas på nätet i barnbranschen.

Att hon haltar lätt beror på att hon bröt knäet i en surfolycka för några månader sedan, men humöret är inte påverkat. Hon har hela tiden nära till skratt – och allvar. På det hela taget så verkar hennes påstående stämma: att hon lever och har levt de varumärken hon och kompanjonen Stina säljer via A-Bay.

– Varumärkena vi arbetar med har alla starka identiteter som våra kunder vill associeras med och vi kan erbjuda hög kvalitet till bra priser, säger Anna.

Det som har drivit trafik och kunder till A-Bay:s hemsida har varit kundernas kännedom om de starka varumärkena. Dessutom genererar nöjda kunder nya kunder från samma område. Kopplingen till Surfers Paradise – Sveriges största windsurfingbutik – har också gett nya kunder.

– Vi har märkt att när vi väl fått en nöjd kund så handlar hon snart igen. Det handlar om att bygga upp ett förtroende. Kunden kanske bara köper en plånbok första gången för att se om varan kommer fram. När de väl sett att vi levererar det vi lovar så har följdorderna kommit lika säkert som ett brev på posten, säger Anna.

Det som verkligen har överraskat dem är att skoförsäljningen har gått över förväntan. Anna konstaterar att även om skateskor inte alltid är de billigaste skodonen så håller de ”jäkligt bra”. Det är annars lätt att tro att skoförsäljning på nätet vore dömt att misslyckas. Hur får man föräldrar att köpa skor för 600 kronor till sina barn som sedan kanske klämmer i tån när de hämtats på utlämningsstället i Piteå?

A-Bay har löst problemet med avdelningen ”Hitta Storlek”. Där förklaras exakt hur föräldrarna ska göra för att mäta barnens fötter. Dessutom har de mätt lästen i alla skor de säljer och angivit längden i centimeter bredvid de amerikanska och europeiska storleksnumren. Samma koncept har de även på konfektionssidan. De har mätt upp många av plaggen i centimeter. Dessutom får kunderna lära sig att de flesta som vill byta en produkt har köpt en för liten storlek.

Anna har en sportig bakgrund. På 80- och 90-talet levde hon bland annat som skidlärare och freeridemodell i de franska alperna och vindsurfade i Apelviken på somrarna. Under en period på 90-talet var hon också säljare åt Peak Performance i Frankrike. Hon är helt klart en ”doer”. Men talar man fem språk, har bott utomlands stora delar av livet, levt i laviners ständiga närhet, skaffat sig en ekonomiutbildning och jobbat på Peak Performance och Salomon så odlas givetvis egenskaper som just framåtanda fram.

Nätsurfare

Historien bakom A-Bay (A som i Apelviken – Apple Bay) började formas först 2006. Anna hade då länge pendlat till Amer Sports i Borås som konfektionsansvarig för Salomon. På Salomon hade hon skaffat sig ett viktigt know how om varumärke, försäljning och inköp. Någon gång under 2006 tänkte hon ungefär så här: ”Hm, undrar om det inte finns ett hål på marknaden för en internetbutik som säljer de starkaste varumärkenas barnsortiment till hela Sverige? Nätet och postorder gör att vi dessutom når platser där konsumtionsbasen är för klen för att varumärken ska finnas i butikerna”. Därefter scannade hon av marknaden och upptäckte att det inte fanns någon större nätaktör som hade samlat sortimentet och varumärkena som hon hade tänkt sig.

– Det har varit lätt för oss att välja de varumärken vi vill arbeta med. Alla vi jobbar med har en egen kollektion för barn och ungdomar. De har också en aktiv juniorsektion som arbetar med sporterna genom att sponsra åkare, hålla i evenemang och arrangera tävlingar för unga. Vi vill inte arbeta med varumärken som säger att de är intresserade av barn och sedan inte gör någonting, säger Anna.

Den sista pusselbiten kring nätbutiken föll på plats när hon lärde känna Stina som hade de rätta finans- och internetkunskaperna. Postorderkunskaperna fanns redan i huset eftersom hennes sambo Marcus Boman, som driver Surfers Paradise, hade sålt via nätet länge.

Men för att lyckas på nätet krävs det mer än hårt arbete. Anna förklarar att kunderna måste känna trygghet. Därför har de till exempel en kundsupport dit kunderna kan ringa mellan nio och tolv och fråga om produkter. De kan även hämta ut beställda varor i butiken Surfers Paradise: två faktorer som gör att kunderna känner att nätbutiken faktiskt existerar.

– Order som läggs före klockan tre på eftermiddagen sänder vi iväg samma dag. Det är viktigt att kunna leverera varorna snabbt. Skulle det bli fel någon gång på en beställning ska det åtgärdas direkt. Vi vill ha goodwill. Vi har märkt att om vi får en nöjd kund på en ny ort så dröjer det inte lång tid innan det dyker upp fler kunder från samma plats, säger Anna Källner.

Några planer på att bli en fysisk butik har de inte. Deras affärsidé bygger på att vända sig till hela Sverige och på så vis även serva de orter som är för små för att kunna erbjuda befolkningen varumärken som Vans och Rip Curl.

– En internetbutik behöver inte en fysisk butik kopplad till sig. Visst kan det vara praktiskt för folk att kunna hämta varor i en butik men våra kunder finns i hela Sverige. De hittar till oss för att de känner till varumärkena, säger Anna.

Några siffror kring A-Bay vill Anna Källner inte dela med sig av ännu. Men hon berättar att omsättningen hela tiden ökar och att de ser positivt på framtiden. De arbetar inte heller med traditionell reklam, utan det är på sökordsoptimering de lägger sin kommunikationsenergi. Stina, som tidigare har arbetat som webmaster, är en fena på att få sajten högt upp i Googles rankingsystem.

– Skriver du barn och Billabong på Google eller barn och något annat av de varumärken som vi jobbar med så kommer vi oftast högst upp på söksidan, konstaterar Anna.

De jobbar också med hemsidan för att få kunderna att interagera. De arrangerar tävlingar på nätet, de kommer med dagens erbjudanden och så sänder de ut ett nyhetsbrev via e-post till alla kunder.

– Vi har haft ett samarbete ihop med Rip Curl och en känd föräldratidning. Vi erbjöd tidningens medlemmar rabatt på varusortimentet under en period. Det hela blir en win-win-situation. Vi syns där vi vill synas och de har någonting läckert att erbjuda sina läsare, säger Anna Källner och börjar hjälpa sina söner och deras kompisar att rigga vindsurfingbrädor och ta på sig våtdräkterna inför fotograferingen.

– Vi känner oss trygga inför framtiden, säger Anna och låter vant fotografen hålla på i dryga timmen innan han är nöjd. e

—————

Fotnot: Stjärnan i A-Bay:s logotyp är en symbol för att alla i surf-, skate- och skidvärlden är stjärnor.

Av: Tore Tobiasson

Faktaruta

A-bay Sweden AB Ägare: Anna Källner, Stina Kanje och Surfers Paradise. Anställda: Två plus extrahjälp. Omsättning: Har inte gjort bokslut ännu. Varumärken: O’Neill, Kask, Volcom, Burton, Emerica, Roxy, Sunblock, Reef, DC, Fox, Rip Curl, Vans, Quiksilver, Volcom, Billabong, éS, Etnies, Independent, Tech Deck Fingerboards.

Nätsurfare Nätsurfare Nätsurfare

Nätsurfare Nätsurfare