Design

Gravis lanserar skejtkollektion

Gravis Footwear tar nu ett större kliv in på skateboardarenan och presenterar ett helt nytt segment – Gravis IV Skateboarding, IVSK8, en skokollektion tillägnad alla skejtare världen över. IVSK8:s första performance-skejtsko, Viking Hi LX LTD, ser dagens ljus redan nu i augusti, men kompletteras i oktober med en rad nya stilar och färgsättningar. Skon är …

Gravis lanserar skejtkollektion Läs mer

686 gör outerwear i denim i samarbete med Levi´s

Vatten- och vindtåliga jeans blir verklighet när denimen nu når nya tekniska höjder. Snowboardmärket 686 har inlett ett samarbete med jeansjätten Levi´s. Tillsammans skapar de kollektionen 686 X Levi´s med ytterplagg för vintersäsongen 2008/2009. En annorlunda hybrid som korsar snowboardstil och -funktion med klassisk denim. Kollektionen är en del av Times Line, en satsning fär …

686 gör outerwear i denim i samarbete med Levi´s Läs mer

Kinesisk touch på de svenska OS-kläderna

Den svenska OS-kollektion för de stundande spelen i Peking går i blått och gult med en touch av Kina. Kläderna är tillverkade av Li-Ning – det största kinesiska sportmärket – och för designen står norrmannen Steffen Aas.

Nytt svensk sportvarumärke prisat

Designern och elitgymnasten Jan-Fahrenheit Betros har prisats för sin jacka Twister vid designtävlingen Innov_ex som arrangeras av universitetet i Lancaster, Storbritannien. Förstapriset, 1000 pund i kontanter och en resa till Vinter-Ispo i januari, tog Jan hem med sin egendesignade fleecejacka, speciellt vriden i ärmarna för bästa ergonomiska egenskaper vid alpin skidåkning. Jackan är dessutom tillverkad …

Nytt svensk sportvarumärke prisat Läs mer

Framtidens mode

Högskolan i Borås anordnar den 1 februari en konferens under rubriken ”The future of fashion”. Åtta talare från näringsliv, organisationer och universitet kommer att presentera utmaningar och möjligheter för modeindustrin utifrån miljö­perspektivet. Hur kommer klimatförändringen att påverka konsumenternas köpbeteende? Kan modeindustrin bidra till att minska fattigdomen? Hur kan de nya behoven för morgondagens konsumenter designas? …

Framtidens mode Läs mer

Konstfack på Swesport

På Swesport i januari kommer det att bli ett helt nytt inslag. Elever från Konstfack har i samarbete med Wolf-Wear tagit fram annorlunda dunplagg. Delar av deras skapelser kommer att premiärvisas i en monter under mässan och sedan drar utställningen vidare till Kulturhuset under modeveckan i februari. Av: Martin Willners

Liten upplaga som säljargument

Allt fler företag släpper begränsade upplagor av produkter för att skapa ökad efterfrågan. Nu kommer ett svenskt företag som gjort små upplagor till sin affärsidé.. Företaget heter Nocopy och deras första kollektion kläder är designad av Johan Fondberg som just nu studerar design i London. Varje plagg har en upplaga på 500 ex och kläderna …

Liten upplaga som säljargument Läs mer