Design

40 år med rymdskor

Väldigt få produkter lever i 40 år. Ännu färre känns dessutom fräscha och trendiga under tiden. En produkt som med den äran har klarat av det är Tecnicas Moon Boot.

30 år med luft i skorna

Är du i Stockholm den kommande veckan ska du gå till Galleri Studio där det pågår en utställning om Nike Air som firar 30 år i år.

Människodriven innovation

Svenska Ergonomidesign är doldisen som rankas som världens fjärde främsta designbyrå och skördar designpris efter designpris. Bakgrunden till framgången är total fokus på användarna och kunskap inom det egenskapade begreppet ergonomi.

Peak Performance byter logo och image

Det svenska konfektionsföretaget Peak Performance byter utseende på logo och företagsnamn. Den gamla indianen får vila i frid och istället är det ett P format efter spetsiga bergstoppar som är den nya logon.

Modehuliganen

Ross McPhie ser ut att ha hamnat fel. Han är urtypen för en fotbollshuligan – blek, rödlätt, fräknig och lätt överviktig. I själva verket är Ross chefsdesigner på Rip Curl.

Berghs elever ritar grafik åt Extrem

Studenter vid linjen Grafisk design på Berghs School of Communication har under hösten ägnat en månad åt att ta fram grafik till skidor och snowboards. Uppdraget kom från Extrem i Åre och eleverna fick fritt spelrum men skulle hålla sig till Extrems kärnvärden som omfattar begrepp som skandinaviskt, friåkning, kvalitet och prestanda.

Extrem designtävling

Skid- och snowboardföretaget Extrem kör en designtävling under hösten. Vem som helst kan rita sin egen bräd- eller skidgrafik och vinna både utrustning, mobiltelefon och tv-spel.