Kedjorna ökade sin globala andel
Den globala försäljningen av sportutrustning hade en nolltillväxt år 2008 enligt Sporting Godds Intelligence årliga statistik. Kedjorna står sig dock starka med en tillväxt på 4,6 procent.
Den globala försäljningen av sportutrustning hade en nolltillväxt år 2008 enligt Sporting Godds Intelligence årliga statistik. Kedjorna står sig dock starka med en tillväxt på 4,6 procent.
Den årliga listan över världens starkaste varumärken är nu klar. Toppen är sig lik men sportföretagen klättrar och nu är de tre bland de 100 största varumärkena i världen. Kan du gissa vilka tre det är?
Efter fem raka segrar får Skeppshult abdikera som cykelkung och lämna över kronan till Unicykel. Med Nishiki som stjärna i stallet har Göteborgarna frälst landets cykelhandlare.
Årets Leverantör Cykel firar 10-årsjubileum och har året till ära en ny leverantör högst upp på tronen – Unicykel med sitt varumärke Nishiki trampar för tredje gången förbi smålänningarna Skeppshult.
Den årliga statistiken över sålda sport- och outdoorskor visar att Nike och Merrell är ohotade på sina respektive troner. Var tredje sportsko som säljs kommer från Nike och var femte outdoorsko är märkt med Merrells logga.
Sport- och fritidshandeln fortsätter sin fina försäljningsutveckling med en ökning på 9,1 procent i april månad mätt i löpande priser.
På ett halvår ökade dollarns värde med 54 procent. En kalldusch för cykelleverantörerna som är beroende av import. Nu återstår bara att härda ut ett dåligt år och vänta på en starkare krona – eller på ett vulkanutbrott.
Tillväxten för de svenska sportleverantörerna halverades under 2008 till 3,6 procent. Det kan tolkas som en svag siffra men eftersom jämförelsen görs med rekordåret 2007 plus att sista kvartalet gick i finanskrisens tecken så är det i stället riktigt bra.
Vår sammanställning av sportkedjornas omsättning 2008 visar på en tillväxt med 4,5 procent. Det är en halvering jämfört med 2007 men är mycket bättre än andra branscher i ett år som präglades av finanskraschen.
Sport- och fritidshandeln spås bli 2009 års vinnare i sällanköpsvaruhandeln enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI, som i årets första konjunkturbedömning beräknar försäljningsökningen för sport- och fritid till att landa på 2 procent mätt i löpande priser.