Statistik

Längd är högst

Längd var förra vinterns stora säljsuccé. Nu har vi siffror på exakt hur bra det gick för längd, alpint och snowboard och vilka märken som är marknadsledande.

Årets leverantör 2011: Så gick det

Asics hann bara vara borta från tronen i ett år. Genom stabila resultat i samtliga sju kategorier tar sig Asics tillbaka till den absoluta toppen av Årets Leverantör.

Ungas indrottsvanor

Idag hör nästan 60 procent av de svenska barnen och ungdomarna till någon idrottsförening. Därutöver idrottar tiotusentals barn och unga också spontant dagligen utan att tillhöra någon idrottsförening eller klubb. Det betyder att behovet av bra utrustning, bra kläder och redskap är enormt i vårt avlånga land.

Vintersport driver sportförsäljningen i Europa

När Sporting Goods Intelligence analyserat försäljningen i Europa 2010 visar det sig att tillväxten blev 4,3 procent. Största landet är Tyskland, högst tillväxt har Norge och det är också norrmännen som lägger ned mest pengar per person på sportprodukter.

Utvecklingen i sportbranschen

Omsättningen i sportbranschen har mer än fördubblats de senaste tio åren. Men är det ett utslag av en bransch på frammarsch eller en hel detaljhandel på frammarsch? Sportfack har tittat på hur sportbranschen utvecklats jämfört med andra branscher i detaljhandeln sedan sekelskiftet.

Fler leverantörer hade ett bra 2010

I vår sammanställning över Sveriges 100 största leverantörer missade vi att få med några stycken så därför kommer här en komplettering.

Kedjornas omsättning 2010

Sportbranschen fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Så även kedjorna. Aldrig tidigare har Sveriges sportkedjor varit så starka.

Så mycket bättre

Så mycket bättre med Petter, Lill-Babs och Plura var 2010 års bästa tv-program. Titeln passar också bra på handelsåret 2010 för leverantörernas omsättningar är så mycket bättre än någonsin tidigare.