Briko vallor gör comeback
Brikos vallor under varumärket Brikomaplus gör comeback i Sverige. Det är den finska distributören Patrol som tar hand om Brikomaplus i hela Norden plus Baltikum.
Brikos vallor under varumärket Brikomaplus gör comeback i Sverige. Det är den finska distributören Patrol som tar hand om Brikomaplus i hela Norden plus Baltikum.
Efter flera år med fullt blås på varma plagg var det flera leverantörer som berättade att efterfrågan på skalplagg nu ökar igen. Vändningen beror på att allt fler går över till topptursåkning där de går uppför berget för egen maskin.
Norska väskmärket Douchebags följer sin plan och går nu in i fas 2. Det innebär att de tar hand om försäljningen i Sverige själva och breddar sitt sortiment.
Det sägs att man ska tänka utanför boxen men Head har istället tänkt utanför ramen och tagit bort ramen helt på sin nya goggle Solar.
Marker, Völkl och Dalbello slog på trumman för många produkter men frågan är om det inte är en hyrbindning som är den största revolutionen hos dem.
Det österrikiska klädmärket Martini lanseras i Sverige till hösten. Bakom importen står det nystartade bolaget Snowfling och Sofie Hjort.
Arcteryx ger sig in på ett helt nytt segment när till nästa säsong släpper sin första pjäxa. Och som precis när det gäller allt annat Arcteryx är det ingen dussinprodukt.
På Ispo kommer Oakley presentera en helt ny produktkategori – hjälmar för skid- och snowboardåkning. Två modeller finns med första året.
Efter några år med tillverkning utomlands har Karhu beslutat sig för att flytta hem tillverkningen av deras skidor till den gamla fabriken på Karhugatan i Kitee.
Sportmarket är sedan i höst svensk distributör av amerikanska actionmärkena Shred Optics och Slytech Protection.