Sportmarket fyller på med action

Sportmarket är sedan i höst svensk distributör av amerikanska actionmärkena Shred Optics och Slytech Protection.


Sportmarket fyller på med action

Det var i början av oktober som Sportmarket blev svensk distributör för amerikanska Anomaly Action Sports och deras två varumärken Shred Optics och Slytech Protection. Innan dess hette distributören In Monte Sports.

– Det är två varumärken som ligger på den absoluta toppen beträffande produktutveckling. De har också en förmåga att knyta till sig de absolut bästa atleterna, säger Göran Nilsson, VD på Sportmarket Nordic.

Båda varumärkena har sitt ursprung i racing men har i dag även en tydlig freeride-inriktning inom snö- och cykelsport. Shred Optics huvudprodukter är goggles och hjälmar. För Slyteck Protection det handlar om kroppsskydd. Sportmarket kommer att arbeta med hela sortimenten.

– De ligger i det övre prissegmentet där de högkvalitativa varumärkena finns, säger Göran Nilsson

Vad har ni för målsättning med varumärkena?

– Den är hög, de leder utvecklingen inom sina segment vad gäller funktion och säkerhet. Slytech var först med att introducera mjuka ryggskydd. Inför hösten 2016 lanserar Shred ett ”multi-directional”-system för hjälmar, som varken adderar vikt eller volym.

Slytech och Shred startades 2003 respektive 2006 av Carlo Salmini. När Slytech kom med sina skydd hette en av de första användarna Ted Ligety. När den amerikanske skidstjärnan några år senare stod utan goggle-sponsor skapade de tillsammans varumärket Shred. 

Shred och Slytech drevs av Carlos pappas företag, Cersal, fram till 2011 då det nystartade Anomaly Action Sports tog över varumärkena. Bakom företaget står Carlo Salmini, Ted Ligety och Federico Merle.

ROBERT KJESSEL

 

Sportmarket fyller på med action
Göran Nilsson är nöjd med att ha fått två nya varumärken i Sportmarkets utbud.

Sportregistret - Relaterat företag