Åkband i nöjesparken

Kläppen har Sveriges bästa jibbpark och för jibbers på både brädor och skidorär det en bättre nöjespark än Liseberg. I parken är stil och attityd lika viktigt som pulvervalla är för racingåkaren. Här är prylarna som regerar i parken.

1. DC
Digital kubism
Åkband i nöjesparkenKlart att en jibbjacka ska hämta designen från den digitala världen. DC:s pixlade mönster är helrätt och det är också de stora fickorna och den lätta vadderingen som ger lite värme när kvicksilvret sjunker mot botten. Lite senare på säsongen när värmen kommer tillbaka är det bara att öppna ventilationen under ärmarna. Fast huva som täcker en hjälm och snölås i mdjan är andra detaljer som ökar på funktionen.

Tel: Skate Out 019-13 60 65

2. Dalbello
Häxkonster
Åkband i nöjesparkenParkåkning går ut på att göra trick och konster med sin egna personliga stil. Ungefär som voodoomästarna, och det är kanske därför som Dalbello döpt sin jibbpjäxa till just Voodoo. Pjäxan har en mjuk plös med proggressivt flex och ett extra brett övre spänne för att fördela kraften mot skenbenet. Dämpning i sulan skonar vid plattlandningar och gummisulan gör det enkelt att hika uppför pipen eller hoppet. Lästen ligger på hela 103 mm för att ge skön komfort.

Tel: Wänerstedt 0511-517 88

3. Head
Inget för blåbär
Åkband i nöjesparkenMed Jon Olsson som frontfigur har Head fått en trogen skara med jibbers som kunder. Till nästa år serveras de en helt ny uppsättning skidor i olika smaker, som till exempel den här som heter Blueberry / Lemon. Det här är en twintip med en midja på 84 mm vilket gör att den kan användas både i parken och i pudret. Skidan har en sandwichkonstruktion med extra robusta sidokanter. Längderna är 171, 176 och 181 cm och på den längsta skidan ligger radien på 20 meter.

Tel: Interski 0647-506 10

4. K2
Löjligt lätt hjälm
Åkband i nöjesparkenK2:s nya hjälm Rival är löjligt lätt. Det känns som att lyfta en mössa, men ändå känns hjälmen robust och därmed säker. Rival har en in-mould-konstruktion som drar ner volymen och insidan är plyschfodrad. Hjälmen på bilden har ganska kaxig grafik, men den finns i färger och mönster även för inte fullt så kaxiga åkare. De som önskar musik under åkningen kan redan från början utrusta hjälmen med inbyggda hörlurar.

Tel: BA Sportprodukter 013-31 11 71

5. Norrøna
Då form och funktion möts
Åkband i nöjesparkenNorrønas färgskala för nästa vinter är en total explosion i färg samtidigt som funktionen finns kvar. Byxan Lofoten är ett bra exempel på när form och funktion förenas till något riktigt bra. Hellånga blixtlås på sidorna gör ventilationen enkel, de två stora benfickorna sväljer massor av prylar och nycklar eller plånbok får plats i den mindre fickan. Materialet är Gore-Tex Pro Shell och passformen är halvbaggy. Längst ned är byxorna förstärkta med Armacour som är en kevlarväv.

Tel: Norrøna 0047-66 77 24 00

6. Circa
Kör så skjortan ryker
Åkband i nöjesparkenGrungen är tillbaka stort och med den trenden kommer den rutiga skogshuggarskjortan. Hur dumt det än kan låta i detta tekniska tidevarv så kommer det att vimla av fodrade flanellskjortor i landets parker. Skateboardmärket Circa har en teddyfodrad flanellskjorta som klarar både lätt kyla och trendpatrullens granskningar.

Tel: Borka Sport 0490-366 40

7. Nordica
Nordicas storsäljare
Åkband i nöjesparkenNordica gör en storsatsning på jibbsegmentet och presenterar en helt ny pjäxserie för målgruppen. Flaggskeppet heter Ace of Spades, men den modell som de tror kommer att sälja bäst är den lite billigare Dead Money. Förutom attitydhöjare som power strap med nitar och grafik även på insidan av innerskon så har Dead Money även en hel del smarta detaljer. Bland annat har innerskon stoppning runt stortån för att den inte ska ta stryk vid landningar och på skaftet sitter en hållare där åkarnas för långa byxor kan knipas fast så att de inte slits sönder mot marken.

Tel: Scandtrade 0141-20 27 25

8. Burton
Hat väcker starka känslor
Åkband i nöjesparken
För två år sedan kom Burton med brädan Love som hade Playmates som grafik. Årets nyhet Hate har också en tjej på ovansidan men där stannar också likheterna. Hate har V-Rocker istället för camber samt inserts istället för The Channel. V-Rocker ger en bräda som reagerar snabbt och inserts sänker priset. Målgruppen är, likt Love, parkåkare som lika mycket hänger på railen som spinner i luften.

Tel: Commited Agency 031-15 20 70

9. Westbeach
Jackan som är lång som ett ösregn
Åkband i nöjesparkenSenaste trenden på jackfronten bland parkåkarna är riktigt långa jackor. Och då menar vi riktigt långa. Som den här modellen från kanadensiska Westbeach. Jackan heter helt logiskt Tall Jacket och både ärmar och kropp är förlängda för att få det rätta hänget. Materialet har en vattentäthet på 10 meters vattenpelare och i ärmarna finns lycramuddar som skyddar handlederna mot kall snö.

Tel: VSIS0 709-784 418

Av: Martin Willners

Åkband i nöjesparken Åkband i nöjesparken Åkband i nöjesparken

Åkband i nöjesparken Åkband i nöjesparken Åkband i nöjesparken Åkband i nöjesparken Åkband i nöjesparken Åkband i nöjesparken Åkband i nöjesparken Åkband i nöjesparken

Relaterat företag i Sportregistret

  • Sportmanship AB

    Sportmanship AB startades 1985. Företaget säljer, marknadsför och distribuerar följande varumärken: On, Powderhorn, Dolomite, Völkl, Marker och Dalbello. Utöver distrubitionsvarumärkena driver Sportmanship AB även det egna varumärket Berkeley.

  • Scantrade Scandinavia AB

    Scantrade Scandinavia AB vill erbjuda ett brett sortiment av innovativa varumärken och produkter i utvalda kategorier, från elit till motionär. För att göra detta arbetar vi idag med fem olika fokuskategorier; Alpine, Bike, Outdoor, Team och Sport & Lifestyle. Inom varje kategori finns välkända varumärken: Alpine: Nordica, Sidas, Smith, Therm-ic Bike: Fibra, Northwave, Rollerblade Sidas, Selle Italia, Smith Outdoor: Lowa, Sidas, Sigg, Therm-ic Team: Fibra, Proline, Sidas, Umbro Sport & Lifestyle: Rollerblade, Sidas, Sigg, Smith, Umbro

  • W.L. Gore & Associates Scandinavia AB

    Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.