Detaljhandelsindex september
September blev en fantastisk månad för detaljhandeln och även om sporthandeln ökade med 5,4 procent så var det under snittet för sällanköpshandeln.
September blev en fantastisk månad för detaljhandeln och även om sporthandeln ökade med 5,4 procent så var det under snittet för sällanköpshandeln.
Regn under sommaren brukar vara guld för handeln och så blev det även i år. Detaljhandeln ökade med 5.6 procent i juni.
Tillväxten håller i sig för sporthandeln. För sjätte månaden i rad ökad försäljningen jämfört med 2014 och för maj blev ökningen 3,2 procent.
Nike har varit ohotad etta som största globala skomärke under många år och nu har de gått om Adidas även på klädsidan. Ökar mest gör Under Armour.
När vi frågade landets cykelhandlare om vad de tror om årets försäljning var det nästan bara goda miner. Hela 81 procent tror på en ökad försäljning och bara fyra procent på en minskning.
Den här månaden kan vi rapportera försäljningen för både december och januari. Båda visar på en tillväxt jämfört med året tidigare.
Det var inte bara utomhus som det var dåligt med soltimmar i Sverige under hösten. Nedgången för sporthandeln fortsatte, i oktober blev den –0,7 procent.
Adidas är fortfarande världens största sportkonfektionsföretag men Nike närmar sig snabbt. Av de stora varumärkena var det Under Armour som ökade allra mest.
Stadium är fortfarande Sveriges största sportkedja. Men bäst tillväxt har XXL och Sportringen som båda växte ordentligt under fjolåret.
Det går framåt för landets 100 största sportleverantörer. Förra året ökade både exporten och den inhemska försäljningen. Kanske syns även ett tronskifte borta i horisonten.