Sportfack Radar: 2015 blir ett bra cykelår

När vi frågade landets cykelhandlare om vad de tror om årets försäljning var det nästan bara goda miner. Hela 81 procent tror på en ökad försäljning och bara fyra procent på en minskning.

Konkurrensen inom cykel har ökat markant i och med att sportkedjorna Stadium, Intersport, Team Sportia och inte minst XXL har satsat stort på cykel. Det hindrar inte landets cykelhandlare från att se väldigt ljust på framtiden. Det kanske till och med är så att ju fler aktörer som säljer cykel desto större blir intresset, och när kakan växer räcker den åt alla.

Av de 116 butiker som svarade på vår Radar tror hela 81 procent att deras cykelförsäljning kommer att öka i år jämfört med förra året. Bara fyra procent tror att den ska minska och resterande 16 procent att den blir oförändrad. Det är en extremt positiv syn på en marknad som är så konkurrensutsatt och den måste grunda sig i antingen ett ökat cykelintresse eller så har fackhandeln tagit andelar av aktörer som Biltema, Coop och Ica Maxi.

När vi går in och tittar på vilka sorters cyklar som handeln tror kommer att öka mest så är elcykeln i en klass för sig. Vad vi har förstått sålde elcyklar riktigt bra redan förra året men cykelhandlarna tror att det kommer att fullständigt explodera i år. Hela 87 procent spår att de kommer att sälja fler elcyklar i år än förra året och 31 procent tror att försäljningen kommer att bli mycket bättre.

Näst hetaste cykelsegmentet är MTB, där 65 procent av handlarna tror på en ökning och sex procent tror på en minskning. Även hybriderna går mot ett bra år där 61 procent spår en ökning och sex procent en minskning. Citycyklar, racers och juniorcyklar visar på en svag tillväxt medan BMX fullkomligt rasar. Bara fyra procent av butikerna tror på en ökad försäljning av BMX medan 54 procent tror att den minskar.

Vad det gäller hjulstorlek på MTB så tror de flesta på 29″ följt av 27,5″. När det kommer till 26″ säger däremot hela 80 procent att intresset är svalt eller iskallt.

Vi frågade också vilka prissegment handlarna tror kommer att öka mest och där är det premiumsegmentet som spås ha mest framgång. 67 procent av handlarna tror på en ökning, vilket måste tolkas som att allt fler kunder är beredda att betala för en riktigt bra cykel. Även segmentet ”Riktigt tokdyrt” mår bra – var fjärde butik tror på en ökad försäljning av de cyklarna.

Sämre ser det ut för lågpriscyklar där 42 procent tror på en minskning och på ett sätt är det bra. Fackhandeln ska sälja bra produkter och det ser onekligen ut som att konsumenterna som väljer att handla sin cykel från en fackhandlare inte är intresserad av lägsta möjliga pris. Snarare tvärtom.

På tillbehörssidan har de flesta butikerna satsat på hjälmar men det finns en förhoppning om bra försäljning även av kläder, skor och belysning.

Efterfrågan av service fortsätter att öka. Fyra av fem butiker svarade att de tror att de kommer att få ökad beläggning i sin verkstad.

Sportfack Radar: 2015 blir ett bra cykelår

Till sist frågade vi butikerna vilka deras tre viktigaste varumärken inom cykel är. Här blir Crescent överlägsen segrare med nästan 50 procent fler röster än tvåan Scott. Trek och Monark är inte långt efter Scott men sedan är det ett hopp ner till femman Skeppshult och sedan ytterligare ett hopp ner till övriga.

  1. Crescent
  2. Scott
  3. Trek
  4. Monark
  5. Skeppshult
  6. Specialized
  7. Sjösala
  8. Nishiki
  9. Merida
  10. Batavus

En rolig detalj är att hela 32 olika märken angavs som viktigast för någon av butikerna. Det tyder på att många butiker medvetet väljer att jobba med märken som inte alla andra har. Och att många märken har bra cyklar som det går att få bra försäljning med om bara personalen tror på dem och argumenterar för dem.

Stort tack till alla butiker som var med och svarade på vår Radar.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SCOTT Sports AB

    SCOTT Sports AB är en av Sveriges största leverantörer av cykel och sportutrustning. Huvudkontoret ligger i Uppsala och är dotterbolag till SCOTT Sports SA med huvudkontor i Schweiz. SCOTT Sports AB säljer, marknadsför och distribuerar ett brett sortiment av utrustning inom områdena cykel, vintersport, motorsport och löpning. Man ansvarar även för distribution av ett flertal andra varumärken inom cykel, sport och motorcykeltillbehör (se nedan).