Atomic Punx
Punk men inte rock
Finländska One Way lanserar en komplett skidkollektion med stavar, pjäxor och skidor för nästa vinter. Samtidigt inleder företaget ett samarbete med franska sportjätten Salomon.
Det slovenska skidmärket Elan är till salu. Huvudägare är den slovenska staten som räddade märket för flera år sedan och nu när Elan har en stabil ekonomi ser de ingen anledning att fortsätta vara ägare.
Nordica och Coca Cola har genomfört en stor vinterkampanj tillsammans. Kampanjen har gjort att Nordica synts i över 700 butiker och på stortavlor i de stora städerna.
Sport Design Sweden har en riktigt bra affärsidé. De jobbar med profilplagg åt olika skidorter över hela världen, eller egentligen jobbar de med enskilda butiker på skidorter eftersom dessa butiker har ensamrätt för sin ort.
Efter dag två på Ispo måste vi fylla på med ytterligare en revolution. Det är Atomic som lanserar en ny vallningsfri längdskida där de har ersatt fiskfjällsmönstret med stighud.
Av Ispos tiotusentals nyheter är det två som sticker ut extra mycket: Fischer Vacuum Fit och Salomon BBR. En pjäxa med formbart ytterskal och en skida som inte liknar något annat.
Mårten Pettersson slutar som redaktör på Åka Skidor för att börja jobba för det nya svenska klädmärket Elevenate.
För andra året i rad har Blizzard tilldelats utmärkelsen European Ski Award by Ispo. I år är det friåkningsskidan Cochise som får utmärkelsen.
För att få det omtalade ”släppet” i glidet krävs ett fint belag med en perfekt stenslipad struktur, det krävs ett vallajärn och en hel del vallor och slutligen krävs det ett par borstar. Först en fin metallborste för att borsta ur den gamla vallan sedan ny valla och sickling och tills slut en fin nylonborste …