Outdoor

Bröder i vått och torrt

Richard Öhman startade på nittiotalet ett litet kajakföretag som ett roligt sidoprojekt. Idag är Point 65 en av Europas största kajaktillverkare men siktet för företaget, som han idag driver tillsammans med sin bror Tomas, är ställt mycket högre än så.

Här har du nästa års bästa outdoorprylar

När Outdoor Messe arrangeras varje år prisas också de bästa produkterna med guld- och silvermedaljer. Klättermusen och Primus försvarade de svenska färgerna genom att ta var sin av de elva guldmedaljerna.[b][/b]

Tecnica satsar stort på löparskor

Tecnica ger sig in på löparsegmentet och de gör det med väldigt annorlunda skor. Med en extremt tjock och mjuk sula ska de ge både komfort och grepp åt alla terränglöpare.

The North Face vill ha färre men värre butiker

The North Face växer rejält i Sverige och de gör det konstigt nog genom att minska antalet återförsäljare. Genom att bara jobba med de butiker som vill satsa fullt ut på märket syns det mer i de butikerna och försäljningen skjuter fart.

Fenix Outdoor köper finsk kedja

Fenix Outdoor har köpt den finska friluftskedjan Partioaitta som har elva butiker i Finland. Köpet är ett led i Fenix Outdoors plan att ha egna butiker på fler marknader för att stärka sina egna varumärken.

Kina lockar svenska exportföretag

Kinesiska konsumenter köper allt fler sportprodukter och sportmarknaden växer så det knakar. ”Made in China” är på väg att kompletteras med ”Made for China”. Kina har blivit en marknad att räkna med för svenska exportföretag.

Adidas ökar inom outdoor

Outdoorsegmentet växer för Adidas. Förra året uppgick Adidas globala försäljning av outdoorprodukter till 1,85 miljarder kronor.