De blev stora av det lilla
Man behöver inte tillverka stora produkter för att bli en stor spelare. Sea to Summit har blivit en global aktör tack vare små, fiffiga tillbehör.
Man behöver inte tillverka stora produkter för att bli en stor spelare. Sea to Summit har blivit en global aktör tack vare små, fiffiga tillbehör.
Black Diamond Inc. är på frammarsch. Genom strategin att frigöra resurser för kreativitet ska gruppens varumärken bli globala storspelare.
2012 var ett tungt år för sportbranschens leverantörer. Riktigt tungt. Totalt visar våra siffror på en tillväxt på 0,1 procent men för 35 procent av leverantörerna minskade omsättningen.
Kvalitet och produkter som folk har roligt med har gjort Bex Sport till en stor spelare i gränslandet mellan lek och sport. Nu är siktet inställt på att öka rejält. Nyckeln är export.
GPS-jätten Garmin ger sig in actionkamera-racet mot Contour, Gopro, Rollei och de andra tillverkarna. Kameran har fått namnet Virb och beskrivs som tålig, vattentät och energisnål.
Thule utökar sin satsning på outdoor och cykling. Under de närmaste åren ska företaget presentera flera nya transportlösningar för aktiva människor.
Med hösten i antågande ökar behovet av synlighet i mörker. Svenska företaget Trackinvent har tagit fram fyra olika sprayer som reflekterar ljus vid belysning.
Tyska outdoormärket Jack Wolfskin är tillbaka på den svenska marknaden. Och den här gången är vargen här för att stanna.
Black Diamond har ny agent i Sverige. Sedan den 1 juni är det bolaget Bergsbo PF som har hand om varumärket på den svenska marknaden.
House of Hygge ökar närvaron på den svenska marknaden. Ett nyetablerat dotterbolag ska förse Sverige med både linor och kläder.