Ledare

Ledare: Nöj dig med att sälja slut

Jag ska börja med att erkänna att jag inte är någon ekonom. Det är en svaghet, men kanske också en styrka. Till exempel förkortar jag inte långa ord som ekonomer har en förkärlek att göra, men det är inte det den här ledaren ska handla om. Jag har nämligen funderat på sportbranschens lönsamhet ihop med det överflöd av varor som finns och den ständiga jakten på lägre pris. Och jag får det inte att gå ihop. Framförallt inte hållbarhetsmässigt.

Ledare: Nöj dig med att sälja slut Läs mer

Ledare: Är du rädd för framtiden?

Vid årsskiften är det läge för att titta antingen framåt eller bakåt. Jag tycker alltid att det är roligare att titta framåt, så jag ska våga mig på att sia lite om sporthandelsåret 2018. Vad kommer att sälja? Var kommer folk att handla? Vilka innovationer kommer det att snackas om? Hur kommer sportbranschen att utvecklas?

Ledare: Är du rädd för framtiden? Läs mer

Ledare: Vad betyder Nikes beslut?

Nike har gjort några minst sagt utmanande uttalanden det senaste halvåret. Det började med att de sa att 50 procent av deras omsättning ska ske genom egna kanaler inom bara några år. Och så i slutet av oktober sa Nikes vd Mark Parker att de planerar att koncentrera sin försäljning i USA till 40 aktörer. Ja, du läste rätt – 40 aktörer i hela USA.

Ledare: Vad betyder Nikes beslut? Läs mer

Ledare: Uthyrning 2.0

Det finns risk för att jag avslöjar en affärshemlighet i den här ledaren. Gör jag det ber jag så hemskt mycket om ursäkt, men idén är för intressant för att andra inte ska få spinna vidare på den. 

Ledare: Uthyrning 2.0 Läs mer