Ledare

Ledare: Utvecklingen får inte stanna

Jesper Johansson skriver i sin sista ledare för Sportfack om hur utvecklingen inte får stanna, vilket för tidningens skull innebär en paus på obestämd tid.

Ledare: Tack och hej då

Efter 18 år och 13 044 sidor är det dags för mig att säga tack och hej då till Sportfack. Det har på riktigt varit ett nöje och privilegium att fått jobba med Sportfack och alla sköna människor i sportbranschen.

Ledare: Det är dags att välja väg

Det sägs att världen inte är svart eller vit. Men det gråa mellan­läget är inte mycket att sträva mot. Jag tycker mig se allt fler tecken på att företag bestämmer sig för att välja sida. Att de inte vill gå den gråa vägen längre.

Ledare: Nöj dig med att sälja slut

Jag ska börja med att erkänna att jag inte är någon ekonom. Det är en svaghet, men kanske också en styrka. Till exempel förkortar jag inte långa ord som ekonomer har en förkärlek att göra, men det är inte det den här ledaren ska handla om. Jag har nämligen funderat på sportbranschens lönsamhet ihop med det överflöd av varor som finns och den ständiga jakten på lägre pris. Och jag får det inte att gå ihop. Framförallt inte hållbarhetsmässigt.

Ledare: Är du rädd för framtiden?

Vid årsskiften är det läge för att titta antingen framåt eller bakåt. Jag tycker alltid att det är roligare att titta framåt, så jag ska våga mig på att sia lite om sporthandelsåret 2018. Vad kommer att sälja? Var kommer folk att handla? Vilka innovationer kommer det att snackas om? Hur kommer sportbranschen att utvecklas?

Ledare: Vad betyder Nikes beslut?

Nike har gjort några minst sagt utmanande uttalanden det senaste halvåret. Det började med att de sa att 50 procent av deras omsättning ska ske genom egna kanaler inom bara några år. Och så i slutet av oktober sa Nikes vd Mark Parker att de planerar att koncentrera sin försäljning i USA till 40 aktörer. Ja, du läste rätt – 40 aktörer i hela USA.

Ledare: Uthyrning 2.0

Det finns risk för att jag avslöjar en affärshemlighet i den här ledaren. Gör jag det ber jag så hemskt mycket om ursäkt, men idén är för intressant för att andra inte ska få spinna vidare på den. 

Ledare: Behövs inköpen?

Vi är tillbaka efter semestern och börjar med ledaren i augustinumret. Den här månaden ska jag verkligen utmana branschen och jag gör det genom att ställa frågan: Behöver vi syssla med inköp?

Ledare: Sugen på Youtube?

Influencers blir allt viktigare i marknadsföringen, men ännu har ingen aktör i sportbranschen tagit tag i det på allvar. Det är dags att någon gör ett försök, antagligen jobbar rätt person redan hos er.

Ledare: Så överlever sporthandeln

Här kommer fortsättningen på förra månadens ledare om butiksdöden som just nu sveper över världen. Går det att undvika den och vad ska i så fall göras?