Ledare

Ledare: Kommer butiksdöden hit?

På allmän begäran ska vi göra som vi gjorde för några år sedan och lägga upp ledarna även här på webben. Ledaren i april handlar om butiksdöden som sprider sig över hela världen. Vad beror den på och går den att undvika?

Ledare: Nu har ni chansen

I sommar går Outdoor Messe i Friedrichshafen i Tyskland av stapeln en månad tidigare än normalt. I stället för mitt under vår semester så öppnar mässan 18 juni.

Ledare Köp in med hjärtat

Om det är något jag har sett under mina snart 20 år på Sportfack så är det hur Excelarken har tagit över inköpsbesluten, hur ekonomerna har vunnit över magkänslan och hjärtat.

Ledare: Älska innovationer. Alltid.

Det var inte bättre förr. Var nyfiken på det nya och ju mer annorlunda desto bättre. För utom riktiga innovationer står vi still och det tycker ingen är kul.

Ledare: Står ni på tå?

Hur står sig sporthandeln i konkurrens med andra segment i detaljhandeln? Inte alls bra hävdar jag efter min sommarturné till olik butiker.

Ledare: Fel etta i årets lista

Det är lika bra att vi erkänner det direkt. Det finns ett stort fel i årets lista över de 50 mäktigaste i sportbranschen. Vi vågade inte riktigt gå hela vägen och låta en okänd person peta ner alla vd:ar, marknadschefer och andra titeltunga människor på vår lista. Det var fegt för vi vet ju alla …

Ledare: Fel etta i årets lista Läs mer

Ledare: Konsten att hitta guldkornen

Inköp är inte lätt. Det gäller både att ha koll på trender och välja en leverantör som kan leverera och hjälpa till med efterfrågan genom att bygga varumärket. Vi försöker vara en hjälp för er genom att åka på mässor, prata med designers, läsa trendböcker och mycket mer men allra bäst är om ni åker …

Ledare: Konsten att hitta guldkornen Läs mer

Ledare: Vinn matchen

Elektronikkedjorna är bra på att knyta till sig kunder när det är stora idrottsevenemang och i år körde Expert med Pengarna tillbaka på alla köp över 3 000 kronor om Sverige tar EM-guld i fotboll och Media Markt lockade med presentkort om Sverige tar sig till semifinal. De här kampanjerna kanske inte ökar försäljningen av TV-apparater …

Ledare: Vinn matchen Läs mer

Ledare: Se och lär

Återigen är det kinesiska Li-Ning som fått uppdraget av SOK att ta fram kläder för träning, tävling och representation och återigen är det otroligt trist. Självklart har Li-Ning fått uppdraget för att de betalar för det, men det är där jag tycker att SOK begår det stora misstaget. OS kan jämföras med Nobelfesten, det största …

Ledare: Se och lär Läs mer

Ledare: Konkurrensen hårdnar

Leverantörerna ställde upp som vanligt, även om det ibland krävdes både två och tre påminnelser, men hos en kedja tog det stopp. De ville inte längre dela med sig av sina försäljningssiffror och hänvisade till den ökade konkurrensen. De ville inte bjuda konkurrenterna på någon information och även om jag kan förstå anledningen så tycker …

Ledare: Konkurrensen hårdnar Läs mer