Rabattera mera
Rabatter behöver inte ses som en kostnad. Rätt utnyttjade kan kostnaden vändas till vinst.
Rabatter behöver inte ses som en kostnad. Rätt utnyttjade kan kostnaden vändas till vinst.
Tyvärr hjälper det inte alltid att vara bra. Är någon annan bättre finns det risk att kassan sinar. Men med hjälp av en konkurrensanalys går det att hitta luckorna på marknaden.
Det är de sista satsade kronorna i en kampanj som ger mest effekt. Därför tryckte Stadium i våras upp kassar som matchade deras annonser och stortavlor och fick tusentals med levande reklampelare.
Den har reparerat farkoster i rymden, amputerat ben i Uganda och blivit symbol för en hel nation. Den schweiziska arméknivens moder, Victorinox, fyller 125 år.
Inköp handlar mycket om känsla men inget slår fakta när det är dags att förhandla. Om du har koll på hur dina leverantörer sköter sig sitter du med trumf på hand nu när det är dags för inköp.
Event i butiken ska självklart långsiktigt bidra till ökad försäljning. Viktigast av allt är att locka både stammisar och nya kunder och att visa att butiken lever. Och skapa trovärdighet.
Fel skridskor kan skjuta en begynnande Sundinkarriär i sank. Men med rätt guidning, ett brett utbud och en säljare som säger stopp när en nioåring vill ha styva skridskor för femtusen, så är möjligheterna stora att ni får en återkommande kund.
Ekvationen med den lilla butiken och de många plaggen kan vid en första anblick verka svårlöslig. Med god planering och konsekvent skyltning behöver den inte vara omöjlig.
Alla skidåkare ska använda goggles. Se dem som skyddsglasögon för utförsåkare. Din kund har bara ett par ögon och goggles är det enda alternativet för att skydda ögonen mot snö, vind och stark sol. Dessutom blir alla snygga i goggles.
Efter att ha frälst snowboardåkare de senaste åren har snörsystemet Boa tagit steget ut i skogen. Viking är först ut med rosettfri snörning och frågan är om det kommer att bli samma succé inom friluftssegmentet.