I fokus: Truvativ Hammerschmidt
Truvativs vevparti Hammerschmidt omtalas redan som nästa stora MTB-revolution bland nätentusiaster. Den har några tydliga fördelar men vad tycker experterna?
Truvativs vevparti Hammerschmidt omtalas redan som nästa stora MTB-revolution bland nätentusiaster. Den har några tydliga fördelar men vad tycker experterna?
Slentrianmässig prissättning är en ogenomtänkt taktik för att höja lönsamheten i butiken. Rätt taktik är i stället att se över siffrorna på prisskyltarna. Och att bilda den dynamiska duon – lockvaran och kombinationsvaran. Precis som med Big Mac & Company.
Lyckad laganda lockar. Sportfack spanar efter receptet på den goda lagandan i personalgruppen. Men att vifta fram den med ett trollspö verkar helt omöjligt. Några simpla genvägar lurar inte heller bakom knuten. Men väl några självklara svar: kommunikation, kommunikation och åter kommunikation. Och en gnutta balans, bus och bonus.
Den 10 juni kommer stämningen i Sverige att vara så tät att den går att äta med sked. Klockan 20.45 är det avspark i matchen Sverige-Grekland. Sverige mot regerande europamästarna. Zlatan mot Nikopolidis. Brunsås mot tzatziki. Brännvin mot ouzo.
Det är inte bara Hollywood som kan göra uppföljare. Sportakademin Skidor har fått sällskap av Sportakademin Running. Under en heldag har butikspersonal fått ta del av en clinic de luxe om löparutrustning.
Butik 2.0 är en artikelserie om hur du kan uppgradera din butik för att passa dagens kunder och shoppingmönster. Serien består av sex delar med tipps på allt från entrén till prislapparna.
Människan har bara två händer. När ena handen är upptagen med att hålla i en skokartong finns inget utrymme kvar för att plocka på sig ett par löpartajts. Merförsäljning är mycket svår om inte kunden får en korg att lägga ned sina varor i.
Det mesta i de svenska sportbutikerna har utvecklats till det bättre de senaste tio åren. Prislapparna tillhör inte den skaran. De rymmer fortfarande bara prisinformation.
Skyltar i butiken är oerhört effektiva om de utformas rätt och placeras på rätt plats. Om de istället inte är genomtänkta eller placerade där det fanns ledig plats kommer de inte att läsas av någon.
Svenskarna rör sig åt höger. Inte nödvändigtvis politiskt, men definitivt när de rör sig i en butik. Genom att utforma butiksvarvet på rätt sätt kan du öka din butiks försäljning.