Artiklar

Quiksilver blir tjejigare

Surfföretaget Quiksilver är i färd att lansera en damlinje. Tidigare har koncernen marknadsfört damprodukter genom sina andra varumärken (till exempel Roxy) men nu har alltså stunden kommit för damkonfektion under namnet Quiksilver. Damlinjen kommer att innehålla produkter för hela året, rikta sig till kvinnor i åldrarna 18-24 år och beskrivs av företaget som ”casual but …

Quiksilver blir tjejigare Läs mer

Handelsbaksmälla i augusti

Svensk Handel Stils Blixtindex visar att försäljningen av kläder ökade med 0,9 procent jämfört med samma månad förra året och att försäljningen i skobutikerna minskade med 7,1 procent. – Det blev en baksmälla för skohandeln efter den stora juliförsäljningen. Samtidigt var augusti förra året en stark jämförelsemånad med en ökning på 12 procent, säger Mikael …

Handelsbaksmälla i augusti Läs mer

Columbias Europachef slutar

Columbias Europachef, Paul Gils, har dragit sig tillbaka av personliga skäl. Någon ny chef har ännu inte utsetts utan fram tills dess ska luckan fyllas av en interimsledning under Mick McCormick. McCormick var tidigare vice försäljningschef för Columbia globalt. Columbia globalt omsatte förra året nio miljarder kronor, vilket var en ökning med 11,4 procent. I …

Columbias Europachef slutar Läs mer

Zlatans boll ska generera pengar

Auktioner verka ligga i tiden. Ja alltså inte de i röda lador på landsbygden. Men när det gäller kända personers tillhörigheter så används det flitigt för att skaffa pengar till välgörande ändamål. Fredrik Ljungbergs skor har budats ut på webben till förmån för Childhood Foundation och nu kör Svenskt Sportforum igång en liknande auktion. På …

Zlatans boll ska generera pengar Läs mer

Fjällrävenjacka skyddar polarforskare

När Svenska Polarforskningssekretariatet snart ger sig av för 2 månaders forskning på Antarktis är det Fjällräven som förser expeditionsteamet med dunplagg. Hela den svenska forskningsgruppen kommer arbeta och förflytta sig i den nya 2-lagers dunjackan Thermo2down från Örnsköldviksföretaget. Jackan har tidigare testats inför resan och ska hålla för extremt väder då termometern på Antarktis ibland …

Fjällrävenjacka skyddar polarforskare Läs mer

E-handeln öser på

E-handeln är fortsatt stark enligt Handelns Utredningsinstituts (HUI:s) senaste e-barometer. Under årets andra kvartal ökade e-handeln med 21 procent. Det är visserligen en viss avmattning jämfört med årets första kvartal (+28 procent) men ökningen är ändå mer än dubbelt så kraftig som traditionell handels. Enligt HUI lär e-handeln fortsätta att öka. Orsaken bakom antagandet är …

E-handeln öser på Läs mer

Lotto lär sig klockan

Italienska sko- och klädtillverkaren Lotto, kommer snart med en klocklinje. Nyligen slöts ett licensavtal med italienska klocktillverkaren Compagnia dell’Orologio och målet är att om fem år ha uppnått en omsättning om knappt hundra miljoner kronor. Avtalet som slutits mellan parterna sträcker sig i just fem år och inkluderar internationell distribution. Klockkollektionen som har fått namnet …

Lotto lär sig klockan Läs mer

Zeitz går in i styrelse

Pumas vd Jochen Zeitz har blivit invald i både verkställande utskottet och styrelsen av PPR, det franska jätteföretag som i somras blev ny majoritetsägare i Puma. Därmed gör han sällskap med flera andra av vd:arna i PPR:s dotterbolag. Främsta uppgifterna för verkställande utskottet är att planera gruppens strategi och övervaka synergierna mellan gruppens företag. Zeitz …

Zeitz går in i styrelse Läs mer

Ett knippe kvartalsrapporter

Puma smått haltande Efter flera år av kraftigt stigande försäljning har framgångarna mattats något för den tyska katten. Under årets första sex månader ökade försäljningen av Pumaprodukter (inklusive licensprodukter) med 6,7 procent till drygt 13 miljarder kronor. Utan hänsyn tagen till valutor och skrivet i euro ökade försäljningen endast med 2 procent. Mest ökade försäljningen …

Ett knippe kvartalsrapporter Läs mer

Viking storsatsar på reklam

Viking Footwer gör en storsatsning på marknadsföring under hösten. Under september månad har de bokat tusen stortavlor över hela landet och på dem ska Vikings vinterskor profileras. I en annan kampanj som går på bussar samarbetar de med Gore-tex och dessutom har de producerat en 16-sidig ttidning om barnskor. Denna tidning kommer att gå som …

Viking storsatsar på reklam Läs mer