Ett knippe kvartalsrapporter

Puma smått haltande Efter flera år av kraftigt stigande försäljning har framgångarna mattats något för den tyska katten. Under årets första sex månader ökade försäljningen av Pumaprodukter (inklusive licensprodukter) med 6,7 procent till drygt 13 miljarder kronor. Utan hänsyn tagen till valutor och skrivet i euro ökade försäljningen endast med 2 procent. Mest ökade försäljningen…

Puma smått haltande

Efter flera år av kraftigt stigande försäljning har framgångarna mattats något för den tyska katten. Under årets första sex månader ökade försäljningen av Pumaprodukter (inklusive licensprodukter) med 6,7 procent till drygt 13 miljarder kronor. Utan hänsyn tagen till valutor och skrivet i euro ökade försäljningen endast med 2 procent.

Mest ökade försäljningen av tillbehör medan skor fortfarande stod för störst del av kakan, ungefär drygt hälften.

Billabong över en miljard dollar

Billabongs omsättning har nu passerat en miljard dollar. För bokslutsåret som gick fram till 30 juni blev omsättningen 6,9 miljarder kronor, en ökning med 19,2 procent. Vinsten steg med 14,6 procent till 938 miljoner kronor.

Europa är den marknad som går bäst med en försäljningsökning på 31,6 procent. I koncernen Billabong ingår förutom modermärket äevn Element, Von Zipper, Nixon och Kustom.

Shimano bättre än väntat

Shimanos vinst för årets sex första månader steg med hela 57 procent till 606 miljoner kronor. Även försäljningen gick mycket bra med en ökning på 24 procent till sex miljarder kronor. Framförallt var det det andra kvartalet som gick bra.

Uppdelat på kategorier ökade cykel med 27,5 procent och fiske ökade med 16,3 procent.

Björn Borg i full sving

Björn Borg Group fortsätter att gå mycket bra. Andra kvartalet i år ökade försäljningen med 89 procent till 414 miljoner kronor. Vinsten för perioden blev 19,2 miljoner kronor vilket är en ökning med 143 procent.

Adidas ser förbättring hos Reebok

Ända sedan Adidas tog över Reebok har märket visat försämrade försäljningssiffror, men nu ser det ut att ha vänt. Adidas tror att Reebok kommer att gå med vinst i slutet av 2007.

För årets andra kvartal var dock siffrorna inte så bra. Reeboks försäljning minskade med 13,7 procent till 4,8 miljarder kronor. Även golfavdelningen Taylormade gick bakåt, deras försäljning minskade med 9,2 procent till 2,2 miljarder kronor. Tur för gruppen att Adidas hade ett av sina bästa år. Adidas försäljning ökade med 6,8 procent till 15,3 miljarder kronor. Detta är extra imponerande med tanke på att Adidas hade en väldig draghjälp av fotbolls-VM förra året.

Vinsten för hela koncernen landade på 972 miljoner kronor vilket var en ökning med 27 procent.

Head har det jobbigt

Head har drabbats av den varma vintern och har problem även med sin racketförsäljning. För årets andra kvartal minskade skidförsäljningen med tre procent och racket med 5,8 procent. För hela koncernen blev försäljningen 576 miljoner kronor, en minskning med 3,4 procent.

Av: Martin Willners

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.