Här är årets GOTY-vinnare

Sportfacks läsare har fått lägga sina röster på de nominerade i Gear of The Year. Nu har vi också ett resultat. Här är årets vinnare av det prestigefyllda priset som delades ut i samband med Sportbranschens dag!

Årets produkt

Ortovox

”När det handlar om lavinolyckor och -letande av överlevande är varje sekund ovärderlig. Självklart är det då lätt att ovana sökare drabbas av stress och det kan vara svårt att fokusera på att -försöka följa informationen som en -liten pil på en display. Det tog Ortovox fasta på när man utvecklade -Diract Voice som med en stark och klar röst guidar sökteamet på berget till den nödställde. Det som föll juryn i smaken var att Diract Voice är extremt enkel och intuitiv att använda, något som just -sparar avgörande tid i ett nödläge.”


Årets miljömärke

Woolpower

”Svenska företaget väljer att inte kompromissa när det kommer till hållbarhet. Trots att man enkelt skulle kunna sänka priserna eller öka marginalerna genom att ha sin produktion utomlands väljer man att göra tvärtom. Med produktion i Sverige, naturmaterial som hörnsten och ett arbete för att minska svinnet gör man det lilla extra för den stora helheten.” 


Årets nykomling

Astrid Wild  

”Det är lätt att ta Astrid Wild för givet. Men med tanke på att de grundades 2018 är de långt ifrån veteraner. Trots det känns de på något vis självklara. Med den utomordentliga idén; att skapa kläder för alla kvinnor, utan att bli intvingad i stereotyper – har de på kort tid varit med och revolutionerat en traditionstyngd bransch. För att alla ska vara med och trivas i naturen. Dessutom har man under året ökat sin försäljning lavinartat.”


Årets kampanj

Klättermusen

”Fem personer utan någon särskild erfarenhet av vandring togs ut på en sjudagarsexpedition. Målet var att bestiga fjällmassivet Áhkká för att skapa minnen för livet. Till sin hjälp hade de forskaren Helena Backlund Wasling. Genom vackra bilder och bra storytelling förmedlar Klättermusen vandringens storhet samtidigt som de tydligt visar att deras kläder – precis som vissa minnen – är ’made to last’.”


Årets innovation

Recco 

”Varför har det här inte funnits tidigare? Recco har skapat en smart teknologi för att rädda människor och då inte bara i laviner. Med en reflektor som är möjlig att applicera på kläder, hjälmar och annat kan en helikopter skanna av ett stort område snabbt för att hitta den vilsne. En riktig livräddare, framför allt i en tid när många ovana hittar till vildmarken!”


Årets varumärke

Arc’teryx

”Med en tydlig strategi för distributionen till specialister inom outdoor-, ski- och klättringsegmenten samt med en tillväxt inom rätt kanaler har Arc’teryx blivit ett av de mest prestigefyllda varumärkena på både den svenska och globala marknaden. Arc’teryx jobbar stenhårt inom hållbarhet och fortsätter att leda utvecklingen.”


Årets butik

Vindpinad

”Med friluftsbutiken Vindpinad har Oskar Knubbe skapat ett koncept där hållbarhet står i centrum. Han vill sporra branschen att värna om miljön i alla led – och guida till de mest klimatsmarta köpen.”

Relaterat företag i Sportregistret

  • Ultimate Nordic AS

    Ultimate Nordic har sedan 1928 (då under namnet Trygve Alm) importerat och distribuerat ett brett sortiment av varor inom sko-, sport- och järnvarubranschen i Norge. Under 2009 valde vi att ...

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="26473" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]