Världsledande Varlion intar Skandinavien

Varlion storsatsar på Skandinavien i allmänhet och Sverige i synnerhet. Den exklusiva padelproducenten ska göra en nysatsning av sina världsledande produkter skapade av passion tillsammans med Active Brands Group.

Felix Regalia arbetade som advokat i sin hemstad Buenos Aires när han 1993 startade Varlion. Detta då han såg att padel hade plats för produktutveckling av racket, samtidigt som han alltid drömt om att basa över sitt egna varumärke. Ett halvår senare tvingades han säga upp sig från sitt ”vanliga jobb” då Varlion  hade tagit upp så mycket tid.

Redan då var han väl medveten om Varlions potential och när han fick en förfrågan att flytta verksamheten, och hans familj, till Spanien för att ta företaget till nästa nivå var det förstås ett stort beslut att ta men inget han tvekade på. Anledningen är att han redan från de där första dagarna i en fabrik utanför Buenos Aires arbetade med passion. Det är också den passionen som gjort att varumärket sedan dess bara fortsätter växa med sina exklusiva, handgjorda, padelrackets som största anledning.

– Redan från början har vi varit nyskapande och är det än idag. Trots många patent har andra tillverkare lyckats kopiera våra idéer men vi fortsätter att utveckla vår produkt för att ständigt vara i framkant, vilket vi är både nu och framöver, säger Regalia till Sportfack när vi träffar padelnestorn.

Anledningen till mötet är att exklusiva Varlion nu hittat en ny distributör i Sverige. Planen var från början att öppna upp en egen filial men när Active Brands Group hörde av sig valde de istället att samarbeta med dem. Målet är nu att skapa större kännedom för tillverkaren i Sverige och planen är att använda sig av den simpla marknadsföringen: att förklara varför deras produkt är bättre än andras. Men det kräver ju också att produkten faktiskt är bättre än de andras på marknaden. Felix Regalia är tvärsäker på att så är fallet och pratar inlevelsefullt och länge om de innovationer som Varlion tagit fram, mycket med hjälp av inspiration från oväntat håll, såsom F1-bilar. Han visar nya modeller och förklarar olika delar de varit först med tidigare och är först med nu. Summan av det hela är att Felix Varlion visar upp produkter av riktigt hög kvalitet, men det kommer ju med ett pris.

– Vi är lite dyrare än andra. Så är det. Men å andra sidan tar ett proffs sponsrat av en annan tillverkare sönder över 50 racket per år. De vi sponsrar får fem stycken och vi får tillbaka tidigare modeller som de aldrig använde, då de helt enkelt inte går sönder. Vi har hört historier om föräldrar som låtit sina barn ärva deras gamla racket då de vill köpa nya, men inte kan rättfärdiga de om de inte gått sönder.

Hur det ska gå för Varlion i Sverige och Skandinavien  i och med nysatsningen tillsammans med Active Brands Group återstår att se. Mycket tyder på att det kommer gå hur bra som helst. Felix Regalia själv tycker sig se en sport som fortfarande har enorm potential i vårt land och att den snart kan ha flest utövare av alla idrotter. Han själv menar dock att det inte är Varlions ekonomiska framgång som driver honom att fortsätta och nu befästa positionen uppe i norr. Istället pekar han mot hjärtat för att förklara att det för honom handlar, och alltid har handlat, om passion.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Active Brands Group Scandinavia AB

    The Active Brands Group Scandinavia AB (ABG) är ett House of Brands som fokuserar på att ta innovativa produkter inom sport och hälsa med en global potential. Bolaget grundades 2015 ...