ISPO Gold Award till världens första lavinsändare med röstnavigering

ISPO Gold Award till världens första lavinsändare med röstnavigering

Prisregnet har fallit över världens största vintersportmässa. Vid ISPO Award korades dessutom Ortovox som totalvinnare för sin Diract Voice, världens första röstnavigerande lavinsändare. Läs om alla vinnarna här.

Publicerad

Ortovox Diract Voice.

När det handlar om lavinolyckor och letande av överlevande är varje sekund ovärderlig. Självklart är det då  lätt att ovana sökare drabbas av stress och har svårt att fokusera på att försöka följa informationen som en liten pil på en display uppmanar hen.

Det tog Ortovox fasta på när man utvecklade Diract Voice som med en stark och klar röst guidar sökteamet på berget till den nödställde. Det som föll juryn i smaken var att Diract Voice är extremt enkel och intuitiv att använda, något som just sparar avgörande tid i ett nödläge.

För denna prdoukt fick man 2021 års finaste pris ISPO Gold Award Product of the year 

Så här löd en av kommentarerna om Diract Voice från en av ISPO Awards jurymedlemmar Wolfgang Greiner, redaktör för Roadtrip Magazine: "Ortovox Diract Voice är en game changer för lavinsändarmarknaden. Röstnavigeringen gör sökandet efter lavinoffer både lättare och snabbare. Vi i juryn blev glada över att Ortovox äntligen har implementerat denna funktion i en elegant, kompakt och prisvärd lavinsändare. Värt att nämna är också det uppladdningsbara lågtemperaturbatteriet som klarar lång tid utomhus i kallgrader. Och det automatiska självtestet av enheten för att undvika funktionsfel. Diract Voice är en innovativ produkt med högt användarvärde för den för det snabbväxande toppturssegmentet."

*Stabil sökindikator från första kontakt med nödställd. 
*Extra stor och tydlig skärm.
*Enkel en-knapps-styrning av alla funktioner.
*360-graders 
*Kraftfull, frontplacerad högatalare.  
*God avläsnignsförmåga under alla väderförhållanden.
*Effektiv kontroll av röstfunktioner.
*Patenterad Smart Antenna-teknologi.
*Enkla och intuitiva användarfunktioner.
*Extra säkert placerad på/av-knapp.
*Mjukvaruuppdateringar via Bluetooth.
*Storlek: Diract Voice är 2,3 centimeter tunn och väger 210 gram.
*Diract Voice kommer kommer att finnas hos återförsäljare i oktober 2021 och priset hamnar på omkring 4000 kronor. 

Övriga GOLD AWARD ISPO 2021 inom kategorin snösport

Advenate MyONE: Skräddarsydda och närproducerade vintersportkläder av högsta kvalitet

Sportfack blev dock mest till sig över onlinetjänsten Myone. Därför att den förenar både design med hållbarhet och kan på sikt innebära en tillverkningsrevolution som inte är något mindre än livsnödvändig för vår planet.

Tillsammans med Schoeller utvecklat den individuelle vintersportaren eller hållbarhetsivraren om man så vill, våta dröm. En ondemand-lösning för individuellt anpassade plagg. Via Myones sajt kan en slutkonsument designa och anpassa sin skidjacka eller byxa så att den passar hen exakt. Skräddarsytt vintersportmode alltså! 
Detaljer som fickor, ben- och rygglängd, extrautrustning, färg och snitt går att styra individuellt. Det finns även förinställda passformer – tajtare skuret för piståkare eller loose fit för friåkare. Efter beställningen tillverkas jackan hos Schoeller i Tyskland, självklart i deras egna, kvalitetstyger. Leveransen sker inom två veckor.

Förutom det individuella och limiterade ser Sportfack här en lösning för all överproduktion i världen. Tänk när tekniken och leverantörerna kommit några steg till här. Att det är konsumenternas efterfrågan och beställning av plagg och skor som styr produktionen. I förlängningen skulle det radikalt minska alla varuberg och utradera all utförsäjning av plagg som tillverkats i onödan enligt devisen "uti fall att". Kanske är det generation Greta, de som går på gymnasiet nu, som löser denna utmaning åt oss. Ge det tio år. Vi väntar med spänning. Sportfack är kommer heller inte vara förvånade om det är ett par svenska sportmodeföretag som leder vägen dit.

Hjälm från Cébé: Vintersporthjälm med nytt ventilationssystem
Den nya multisporthjälmen Versatile från Cébé riktar sig till mångsidiga vintersportentusiaster. Versatile är godkänd för både bergsklättring och skidåkning och detta återspeglas säg i hjälmens funktionalitet: Tack vare en dubbel In-Mold-konstruktion är den extra lätt och den smarta ventileringsfunktionen Ultra Venting System gör det möjligt att höja den främre delen av hjälmen och därmed öka ventilationen, som till exempel vid toppturande.

Deuter Freescape Pro: lättviktsdagsryggsäck
Den 40 liter stora ryggan Freescape Pro tyska från Deuter riktar sig till inbitna skidåkare som helst turar i flera dagar. Ventilationslösnignen Alpine Back System är utformat för att ge bra ventilation och säcken har en säker passform och ger en hög bärkomfort. Justerbara, externa fästremmar möjliggör individuella lösningar för transportutrustning och skidor. Baksidan kan dessutom öppnas helt för en enkel åtkomst även när skidor eller brädor är monterade på säcken. 

Övriga GOLD AWARD-pristagare

Dessutom prisades Earlybird för sina friåkningsskidpr Cheekade, Elan för sina ihopvikbara skidor Voyager, Nordica för sina Speedmachine 3 130 S, Out of Electra för bästa goggles och så tog Ortovox hem ytterligare två priser, dels för sina 3-fingrade alpinhandskar 3 Finger Glove Pro samt alpinbyxorna Deep shell bib pants.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Promovec har öppnat servicecenter i Göteborg

2 kommentarer

Morgan: När jag laddarbatteriet till min Promovec är det viktigt att jag slutar ladda när det är fulladdat ? Eller är det ok att strömtillförsel står på ?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206