10 tydliga sporttrender 2020

Foto: Evie Shaffer / Pexels

10 tydliga sporttrender 2020

År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.

Publicerad

1. Snabbare motionärer på lätta fötter
Nike har länge varit ledande och skördat största framgångarna med kolfiberskor. Deras modell Nike Air Zoom Alphafly Next% väger bara 210 gram – och de startade en helt ny våg. Under slutet av året 2020 fick vi se betydligt fler lättviktsskor födas. Bland annat satt Adidasskor på flera topp-placerade löpare, och kammade dessutom hem ett världsrekord i halvmaraton (Adidas världsrekord-sko, Adizero Adios PRO, väger 233 gram i storlek 8,5).
Dessutom lanserar svenska Craft två nya skor. En sko som väger under 200 gram i storlek US9 och ultramaraton-skon CTM, som vi skrivit om tidigare. Dessutom kommer det dyka upp fler modeller och uppföljare av redan existerande kolfiberskor. År 2021 kommer vi se ännu fler personbästan när löparsäsongen och stadsloppen drar igång efter ett ofrivilligt viloår. /TI

2. Det svenska golfundret
När gallerior, kontor och citykärnor tömdes på arbetande och shoppande människor strömmade en del av dem ut till golfbanorna. Det var aldrig självklart att det skulle bli så, för i mars månad var hälften av Europas golfbanor stängda. Tyskland, Norge, Frankrike, Italien, Spanien, Schweiz och Nederländerna stängde helt och i Danmark, Österrike, Belgien, Polen och Tjeckien infördes begränsningar. Men Sverige valde som bekant en annan väg. Därför spelades det i år mer golf än någonsin tidigare i vårt land. Över 11,2 miljoner rundor. Det är 3,1 miljoner fler ronder än 2019. Antalet medlemskap ökade också – till 538 962. 31 664 personer tog upp spelet och 62 461 återvände till ett spel de en gång gett upp, troligen på grund av tidsbrist. Golfen har under en lång rad år haft sina utmaningar i kampen om människors fritid.
Nästa år är utmaningen mer överkomlig: Att få dem som börjat spela golf att inte bara stanna kvar i spelet utan att också utbilda dem att köpa bättre klubbor, dyrare bollar, snyggare kläder och mer ändamålsenliga skor. Plötsligt är marknaden nästan 20 procent större. /TJ

3. Cykeln + luren = sant
Att sköta laddning, justera effekt på e-cykelns motor, planera rutter och även säkerhet som lås och larm via telefonen är en del av framtiden inom cykel. Här har cykelindustrin ännu så länge bara gläntat på locket. Crescent har tillsammans med partners lanserat sin Koppla-lösning under året och här kommer vi bara se ännu mer smarta colabs och smarta samarbeten framöver. När gör till exempel Apple en cykel med Scott eller Trek riktad mot ungdomar i städerna? När lanserar Shimano sin egen cykel som meddelar ägaren när det är dags att styra in till en auktoriserad Shimano-verkstad? Väldigt snart, gissar Sportfack. /MB

4. El på berget 
Sportfack har skrivit om det otaliga gånger. Eldrivna bergscyklar är nästa boomande segment och 2021 är troligen året då det slår igenom brett i Sverige. När vi varit ute och trampar i landet 2020 har det rullat allt fler batteridrivna grovhjulingar på stigarna. Kul för branschen, men svårare för regelverket – som måste sätta regler för hur dessa fordon ska få röra sig i vår totalöppna natur. Det handlar både om slitage och säkerhet. /MB

5. Är det slut på årssäsonger?
Vi ser det inom alltfler nischer, att de stora årssläppen för nästa säsong minskar i betydelse och att även ÅF-nätet behöver kunna ha större flexibilitet i sina inköp, även under pågående år, för att möta kundernas efterfrågan och snabba kast. Till exempel har cykelbranschen anammat mycket av modebranschens snabbhet. Det handlar alltmer om att släppa rätt modell vid rätt tidpunkt för rätt målgrupp. De stora mässornas roll minskar också, och istället är fältet öppet för förutseende samarbetspartners av olika slag som söker söka upp varumärkena och frågar; "hur vill ni göra, vad behöver ni och era kunder?" /MB

6. Topptur istället för pist
Skidvärlden fick ett trist avslut på säsongen 2019/2020 med ett virus som följde med svenskarna hem efter sportlovsfirande i Alperna. I år åker man till de svenska fjällen och istället för att trängas i liftsystemen är det topptursåkningen som verkligen sticker ut, både här hemma och utomlands. Vi har till exempel sett trängseln på parkeringarna nedanför de mest populära jämtlandstopparna och Okay Shop i Engelberg satsade genast stort på uthyrning av toptursutrustning när Schweiz fick stänga ner. Det här är säkert något vi kommer få se ännu mer av under vintern 2021. /TI

Foto: Flo Maderebner / Pexels

7. Alpinbranschen på väg mot grönt ljus
Hårdvara inom alpint har hittills varit ett väldigt konservativt produktområde – och väldigt plastfokuserat. Men under 2020 har det verkligen hänt saker. Rossignol har till exempel tagit fram en miljövänligare skida gjord av återvunnet material med sin senaste friåknings-serie. Och svenska Spektrum gör alltfler goggles av majsstärkelse. Det är något vi tror och hoppas att fler tar efter under kommande säsong. WNDR är på god väg där kärnan i skidorna är av alg-baserad komposit, samt att man jobbar med att ta fram flera biobaserade material som ska ersätta de traditionella motsvarigheterna. Grönt är skönt när vi vill fortsätta kunna stå på vit snö och inte se den smälta bort. /TI

8. Padel slår alla med häpnad
Hallarna poppar upp som svampar och alltfler varumärken hårdsatsar på renodlade padelprylar. Den nya racketsporten har verkligen tagit landet med storm, både bland unga och äldre. En utveckling som började redan 2019, men som verkligen cementerades under 2020. Sverige sticker dessutom ut jämfört med sina nordiska grannländer, där sporten hittills inte alls fått samma stora genomslag. Varumärken som svenska Stiga och danska Forza har sålt slut på racketar, Head storsatsar på padel och det ryktas även om att padelprodukter numera ska ingå i anrika Slazengers premiumsortiment (läs mer om padel i SPF nr 2/21, ute i februari). /NJ         

9. DTC-försäljningen har exploderat
Under coronaåret 2020 när kedjornas fysiska butiker hade det tufft, framförallt i storstäderna under våren och under julhandeln i december, var det en typ av försäljning som verkligen tog fart: onlinehandel direkt till konsument. Nya varumärken som Huski Wear, Astrid Wild, Garphyttan, Norra och även Renata Chlumskas klädsatsning riktar sig i första hand direkt till konsumenterna. Även många befintliga varumärken har stärkt sina egna DTC-kanaler. Vi ser det även i nyrekryteringar; att alltfler varumärken söker efter och anställer medarbetare som kan den sortens försäljning. Men det är samtidigt en skör balansgång: direktförsäljning kan öka kundernas varumärkeskännedom och spilla över positivt även på de fysiska kanalerna, men kan likaväl ta ut varandra och vara till nackdel för de fysiska återförsäljarna. För det finns även ett liv efter coronan… /NJ 

Foto: Nicolas Jändel

10. Tält årets mest sökta produkt
Handlarna som säljer outdoorprodukter fick verkligen ett uppsving under coronaåret 2020. Ett tag var "tält" den mest sökta produkten på Tradera och distributörerna sålde allt de hade till butikerna när det gällde campingutrustning och tillbehör. Hemesterboomen fyllde fjällcamperna med nya utövare under sommaren, som visserligen grillade hamburgare över öppen eld mitt i nationalparkerna, men som samtidigt köpte rejält med utrustning för sina förstagångsbesök i vildmarken. Ett intresse som förhoppningsvis fortsätter. Och när stormköket valdes till årets julklapp så var succén ett faktum – och svenska Trangia fick genast börja planera för treskift i fabriken. /NJ  


TI = Tobias Ivarsson, AD

TJ = Tommy Jeppsson, reporter 

MB = Mattias Björklund, reporter & cykelredaktör

NJ = Nicolas Jändel, chefredaktör 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206