Extrem  poäng för vinnaren

Extrem poäng för vinnaren

En nykomling rakt in på förstaplatsen, och av de företag som är bland de tio bästa var bara tre med där förra året. Inköpsförändringar i sporthandeln skapar förändringar på listan Årets Leverantör Sport.

Publicerad

De två senaste åren har bjudit på rejäla förändringar av listan Årets Leverantör Sport. Det är inget riktigt bra betyg för en lista att förändras så mycket på ett år, men det finns också en tydlig förklaring.

För fem år sedan dominerade kedjebutikerna bland de som besvarade undersökningen Årets Leverantör Sport. Sedan dess görs allt fler inköp centralt, och kedjebutikernas andel av svaren har minskat. Istället är det de fristående butikerna, och framförallt specialistbutikerna, som nu står för en större andel av svaren. 

Det gör att mindre aktörer, som kanske inte får plats hos kedjorna, får fler svar och nu klarar vår nedre gräns av antal svar för att få vara med på listan.

Ett typiskt exempel på detta är årets vinnare Åre Skidfabrik. De har haft väldigt höga siffror de tre senaste åren, men inte fått tillräckligt många svar för att komma med. I år får de fler svar, så de klarar spärren och deras betyg är ännu högre. De tar en solklar seger.

30,3 poäng av 35 möjliga är den högsta siffra vi någonsin haft i Årets Leverantör Sport. Alla deras delbetyg ligger på eller över poängen 4,0 vilket motsvarar Bra när butikerna gjort sin bedömning. Det är inte ofta någon vinnare lyckas med den bedriften, och det tyder på att alla delar av Åre Skidfabriks verksamhet fungerar bra.

Trots så bra betyg i alla sju kategorier lyckas Åre Skidfabrik "bara" ta hem två delsegrar, i Service och Reklamationer, och det är kul att det är så många olika leverantörer som presterar bra på olika sätt.  Faktum är att vi i år har hela åtta leverantörer som tar hem en delseger i de sju kategorierna (tre kategorier har två företag som delar på förstaplatsen). Sådan spridning är det sällan vi ser.

Extrem svänger snyggt in på förstaplatsen. Foto: Erik Westberg.

Tvåa i årets undersökning är Fenix Outdoor. De vann för två år sedan, men trillade ner till 24:e plats förra året. Nu är de tillbaka i den absoluta toppen med poängen 29,4. De tar dessutom hem kategorin Lönsamhet tillsammans med Wänerstedt.

Vans klättrar rejält, från 37:e till tredje plats. På tre år har de gått från 93:e plats ända upp till pallen. Den klättringen sammanfaller bra med märkets ökade popularitet, och visar att det är lättare att göra ett bra jobb när det går bra och man får ökade resurser.

Jämtländska Woolpower är fyra, och även de är inne i en bra klättring. Deras tre senaste år har raden 40 – 27 – 4. Deras förbättring sker också i en tid av stark tillväxt, vilket är extra kul.

På femte plats hittar vi en av fjolårets nykomlingar: Björn Borg. Då landade de på plats 39, och i år klättrar de alltså rejält och är topp fem. Deras satsning på sport har helt klart tagits emot väl av sporthandeln.

På sjätte plats hittar vi det företag som har klättrat mest i år. Norrøna avancerar hela 89 placeringar – från 95:e till sjätte plats och det är riktigt imponerande.

Sjua är 8848 Altitude som nu har varit topp tio tre år på raken, och före det tagit två totalsegrar (2013 och 2010). De är ensamma om att vara topp tio alla tre senaste åren, vilket visar att de har en väldigt stabil verksamhet.

Spektrum är åtta. De var nykomlingar förra året på plats 27, och tar sig i år alltså in i den absoluta toppen. Bra jobbat av ett så ungt företag.

Craft delar åttondeplatsen och årets placering ger en fin utvecklingskurva: 33 – 47 – 50 – 37 – 8. Även tiondeplatsen är delad, i det här fallet mellan förra årets bästa nykomling Hilleberg och Peak Performance. Bra gjort av Hilleberg att hålla sig kvar bland de tio bästa, och detsamma gör Peak Performance.

Alla vinnarna sedan starten 2000.

Om jag ska analysera årets lista, så är det tydligt att det är varumärken som är starka i nischer, och som medvetet satsat på specialistbutiker som dominerar listan.

Faktum är att de allra flesta av de 20 bästa kan klassas som leverantörer som inte fokuserat på de stora kedjorna.

Av de stora sportmärkena är Peak Performance bäst på tionde plats, sedan följer Puma med en 21:a plats och de gör en rejäl klättring från 57:e plats

Tredje bäst av de stora är Amer Sports (35), och sedan följer Nike (37), Adidas (64) och Asics (71). Noterbart är att samtliga dessa stora varumärken faktiskt klättrar på listan trots att de ligger en bit ner. 

Det är till och med så att Nikes 37:e plats är deras bästa någonsin i undersökningens historia.

Nästa reflektion är att det, som vanligt faktiskt, är väldigt många svenska varumärken i topp.

Det är väldigt kul att det håller i sig, och i år känns den trenden starkare än någonsin. På topp tio (elva företag) är det hela nio som är svenska varumärken. Grymt bra jobbat.

Över till listan över de företag som klättrat mest. Vi har redan berättat att segraren här är Norrøna med en förbättring med 89 placeringar.

Näst bäst på att klättra är Szamer som klättrar 62 placeringar, därefter följer Gerisale (+54), Tretorn (+48) och Wänerstedt (+46). Stort grattis till alla klättrare, och hoppas att trenden håller i sig nästa år.

Tittar vi på den andra änden av listan så tappar fjolårets vinnare Dobsom hela 85 placeringar. Det är en förändring vi inte kan förklara.

Andra företag som tappade mycket var Svea Medical (–61), Bergans (–54), Icebug (–53) och Stiga Sports (–52).

Norrøna är det företag som klättrar mest – hela 89 placeringar – till sjätte plats.

Till sist en närmare titt på de sju kategorierna. Självklart är totallistan mest värd, men att vara bäst eller placera sig bra i en kategori är också något att vara stolt över.

I år är det som sagt hela åtta företag som kan kalla sig kategorivinnare. Vi tycker att det ska bjudas på tårta över hela Sverige, för framgångar ska firas.

Service 


1. Björn Borg 4,4
1. Åre Skidfabrik 4,4
3. 8848 Altitude 4,3

Service handlar om att vara tillgängliga, och att verkligen vilja hjälpa sina kunder när det uppstår problem. Allra bäst på det är Björn Borg och Åre Skidfabrik som delar förstaplatsen med den riktigt höga poängen 4,4. 

8848 Altitude är trea, och de var faktist tvåa förra året och trea för två år sedan. De har alltså en dokumenterat bra service.

Leveranser


1. Backcountry Equipment 4,5
2. Åre Skidfabrik 4,4
3. Haglöfs 4,1
3. Mob Distribution 4,1
3. Puma 4,1

Backcountry Equipment vinner kategorin Leveranser med den fantastiska poängen 4,5. Inte mycket som kommer sent från dem inte. Backcountry har dessutom en vana att ligga högt i den här kategorin.

Åre Skidfabrik är tvåa bara en tiondel efter, och tredjeplatsen delas av tre företag: Haglöfs, Mob Distribution och Puma. Alla fem företag är nya i topp tre i den här kategorin jämfört med förra året.

Reklamationer


1. Spektrum 4,4
1. Åre Skidfabrik 4,4
3. Szamer 4,2

Bra betyg i Reklamationer ska inte vara detsamma som att godkänna allt, istället är det en tydlig och konsekvent policy som ska ge höga poäng. Även här är det delat i toppen, den här gången mellan Spektrum och Åre Skidfabrik

På tredje plats kommer Szamer Sport som bland annat har hand om Dakine.

Säljstöd


1. Spektrum 4,2
2. Burton 4,1
2. Åre Skidfabrik 4,1

Här handlar det om att hjälpa butikerna sälja till slutkonsument. Det handlar självklart om marknadsföring, men också om sponsring, skyltmaterial till butikerna och framförallt om clinics och utbildning av butikspersonal.

Av hävd och gammal (o)vana, är Säljstöd den kategori som får lägst betyg. Därför är det lite extra kul att se, att i år får de tre bästa företagen ett betyg på över 4,0 – det hör inte till vanligheterna.

Allra bäst på säljstöd är Spektrum, och därefter delar Burton och Åre Skidfabrik på andraplatsen. Idel vintersportföretag i toppen här. 

Lönsamhet


1. Fenix Outdoor 4,4
1. Wänerstedt 4,4
3. Nordic Active Brands4,2

Det här är kategorin alla vill vinna, för att ha papper på att du är en lönsam partner att jobba med väger verkligen tungt.

Feix Outdoor vinner den här kategorin ihop med Wänerstedt. Båda har vunnit den här kategorin tidigare, så det råder ingen tvekan om att det är lönsamt att jobba med dessa. Trea är Nordic Active Brands med Kari Traa som största varumärke. Med tanke på att Kari Traa ensamt sett till att höja snittpriset på underställ, är det helt logiskt att de finns med i toppen här.

Kvalitet


1. Hilleberg 4,8
2. Åre Skidfabrik 4,7
3. Fenix Outdoor 4,6

Här har vi den ende kategorisegraren som försvarar sin plats från förra året. Hilleberg är känt för sin kvalitet hos friluftsmänniskor, och det står klart att landets sportbutiker delar den åsikten.

Tvåa är Åre Skidfabrik som därmed tar sin femte pallplats i år. Riktigt, riktigt bra gjort av en nykomling. På tredje plats kommer Fenix Outdoor som har varit med i toppen av den här kategorin flera år.

Kul dessutom med idel svenska varumärken i just kategorin Kvalitet. Det svenska kvalitetsryktet verkar vara sant.

Efterfrågan


1. Vans 4,7
2. Fenix Outdoor 4,5
2. Nike 4,5

Heta varumärken är precis vad butikerna vill ha. När kunden kommer in och vill ha ett visst varumärke är liksom halva jobbet gjort. 

Så måste det vara med Vans, som tar hand om kategorin Efterfrågan med den sjukt höga poängen 4,7. Adidas må vara störst på sneakers, men Vans är hetast, förra året var de dessutom trea.

Andraplatsen delas av Fenix Outdoor och Nike. Nike brukar vara topp tre i den här kategorin, och Fenix med Fjällräven i spetsen vann Efterfrågan för två år sedan.

Klättrar mest


1. Norrøna 89 placeringar
2. Szamer 62
3. Gerisale 54
4. Tretorn 48
5. Wänerstedt 46
6. 2XU 43
7. Amer Sports 37
8. Puma 36
9. Skate Out 35
9. Sasquatch 35

Hela listan. Klicka för att se den större.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Oakley vill ut i skogen – storsatsar på MTB

7 kommentarer

Yes Sverige: Mm mm, brukar inte kommentera, men nu måste jag, jag förstår inte Ulriks klagomål, det här är en branschtidning som jobbar för att branschen ska må bra i Sverige. Ulrik verkar bara vara bitter....

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842