Sportbranschens 100 mäktigaste

Sportbranschens 100 mäktigaste

Publicerad

Nu är den live även på nätet – Sportfacks lista över sportbranschens 100 mäktigaste personer. Vem har mest makt i den svenska sportbranschen? Vem påverkar mest, vem sätter trenderna i branschens olika nischer och framförallt – vem får saker att hända?

1 (3) Marcus Wibergh
Nordisk vd XXL

När XXL gjorde entré på den svenska marknaden var det många som ifråga­satte Marcus Wiberghs vision om att kedjan inom bara några år skulle vara en av sportbranschens största aktörer med 20 butiker på den svenska marknaden. Idag är tvivlarna tystade.

XXL har under de senaste åren vuxit i en omfattning som ingen av de andra kedjorna varit i närheten av och de har förändrat den svenska sportbranschen i grunden, inte minst genom att lyfta mindre­ varumärkens försäljning. Som nordisk vd för XXL är Marcus Wibergh idag sportbranschens mäktigaste person.

2 (1) Gustaf Öhrn
vd Stadium

Sveriges största kedja har visserligen precis påbörjat arbetet med att etablera sig på den tyska marknaden men det innebär inte att hemma­marknaden är bortglömd. Antalet butiker ökar, omsättningen ökar, ­e-handeln växer och förra räkenskapsåret var ett av de lönsammaste i kedjans historia. Stadium sätter fortfarande ribban för hur en svensk sportbutik ska se ut och Gustaf Öhrn styr sitt Stadium med säker hand.

3 (2) Tina Rolén
Nordisk marknadsdirektör Adidas Group

Adidas är sedan flera år tillbaka Sveriges största sportleverantör och i företagets absoluta toppskikt återfinns Tina Rolén. Med sitt totalansvar för både sortiment och marknadsföringsbudget påverkar hon både handlarledet och enskilda konsumenter. Tidigare i år utsedd till Årets Affärskvinna inom svensk sportbransch av Svenskt Sportforum.

4 (Ny) Ulf Kinneson
vd Intersport

Efter flera turbulenta år kom Ulf Kinneson in och gav Intersport den stabilitet som kedjan så väl behövde­ och pekade samtidigt ut riktningen inför framtiden. Med en ny digital­ plattform, förvärvet av Löplabbet och mängder­ av nya sponsringssamarbeten har han gett Intersport framtidstro.

5 (23) Erik Nystedt
vd Asics

Löpning är hetare än någonsin och Sveriges största löparmärke fortsätter­ att öka tack vare hårt jobb mot både butiker och ­konsumenter. Under Erik Nystedts ledning har Asics inte bara vunnit Årets Leverantör Sport vid ett flertal tillfällen utan även höjt snittpriset för en löparsko i Sverige. Dessutom lyckas Asics med den svåra ekvationen att vara ett märke för de mest seriösa löparna samtidigt som de också är det mest sålda märket.

6. (11) Zlatan Ibrahimovic
Fotbollsgud

Zlatan har hunnit bli 33 år men är fortfarande den klarast lysande­ svenska­ fotbolls­stjärnan – ingen annan är ens nära. Det är honom det snackas mest om, det är honom det skrivs mest om och när han beslutade­ sig för att medverka i ­Volvos nya reklamserie förstärkte det genomslags­kraften enormt. Ingen annan svensk idrottsstjärna har någonsin haft den påverkan Zlatan har skaffat sig.

7 (Ny) Sven Moser
Nordisk vd Adidas Group

Schweizaren Moser blev nordisk vd för Adidas Group i våras och har ännu inte gjort några stora avtryck i den svenska sportbranschen. Som vd för branschens största företag är dock hans topplacering på den här listan given.

8 (33) Mårten Nydahl
vd Cycleurope Sverige

Cykel är ett av de tyngsta segmenten­ i sportbranschen och Cycleurope är den tyngsta­ aktören inom cykel. Sedan Mårten­ Nydahl tillträdde som vd för två år sedan har före­taget fortsatt öka både omsättning och lönsamhet. 

9. (12) Bo Eklöf
Vice vd och senior adviser Stadium

Utan Bo Eklöfs passion, ny­fikenhet och drivkraft hade Stadium inte haft den ställning kedjan har idag. Med sin långa erfarenhet av och kunskap om sportbranschen är Bo Eklöf en ovärderlig tillgång för Sveriges största sportkedja.

10. (19) Christer Lidgren
vd Amer Sports

Få kan sportbranschen så väl och känner så många som Amer Sports vd Christer Lidgren­. Som vd för Sveriges största vintersportleverantör och vice ordförande i Svenskt Sportforum driver han sportbranschen framåt.

 

11. (Ny) Tomas Antonelius
Nordisk försäljningschef Nike

Den gamle fotbollsbacken som tvingades lägga av i förtid är idag försäljningschef för ett av de mest efterfrågade varumärkena i Sverige, Nike. Under de senaste två åren har Nike ökat sin svenska försäljning med nästan 200 miljoner kronor, mycket tack vare Tomas Antonelius.

12. (34) Martin Nordin
vd Fenix Outdoor

Sveriges största sportkoncern är en given maktfaktor i den svenska sportbranschen. På toppen tronar Martin Nordin som under de senaste åren sett till att Fenix Outdoor både ökar omsättning och lönsamhet rejält.

13. (Ny) Nicolas Warchalowski
vd Peak Performance

Nicolas Warchalowski visade­ under sina fem år på Haglöfs­ att han hade förmågan att framgångsrikt leda ett anrikt svenskt bolag. Nu sitter han på samma stol hos Peak Performance, ett av Sveriges starkaste varumärken.

14. (Ny) Anders Selling
vd Vasaloppet

Vad vore längdsporten i Sverige utan Vasaloppet? Anders Selling leder en organisation som varje år får tiotusentals svenskar att köpa ny längdutrustning. Satsningen mot cykel och löpning stärker påverkan ytterligare.

15. (Ny) Peter Bedsted
vd Puma Nordic

Puma har visserligen backat­ något i Sverige under de senaste åren men danske Peter Bedsted har en gedigen plan inför framtiden. Med hjälp av bland annat Pumas nya jättelager ska han leda in den tyska katten på vinnarspåret igen.

16. (Ny) Mats Hedlund
Inköpschef Dormy

Dormys expansion i golfbranschen har få jämförbara exempel ens i andra branscher. Idag har kedjan en marknadsandel­ på cirka 40 procent och är en kraftig maktfaktor i svensk golf.

17. (Ny) Anders Edvardsson
tf vd Team Sportia

Sveriges tredje största sportkedja har några mardrömsår­ bakom sig. Anders Edvardsson lyckades dock hålla lotsa Team Sportia genom den värsta krisen och idag ser kedjan­ äntligen framåt och tar initiativ för att stärka sin position.

18. (26) Sören Andreasson
vd Didriksons

Didriksons resa från ett bortglömt regnklädsvarumärke till ett firat året runt-varumärke, har inte gått någon förbi.­ Sören­ Andreasson har varit med på hela resan och fort­sätter peka ut riktningen för företaget som blivit synonymt med vardagsfunktion med urban­ stil.

19. (Ny) Tom Kellheim
vd Löplabbet

Löplabbet har haft några kämpiga­ år bakom sig sett till lönsamhet. Kedjan sätter dock fortfarande ribban för hur en riktigt bra löparbutik ska arbeta­ och med Intersport som ny  huvudägare ser fram­tiden intressant ut. 

20. (36) Svante och Claes Magnusson
Ägare Hestrahandsken

Säg Hestrahandsken och kvalitet och funktion är det första folk tänker på. Bröderna Magnusson har aldrig kompromissat när det kommer till kvalitet och lyckats med bedriften att kombinera svensk hantverkstradition med modernt entreprenörskap.

21. (Ny) Peter Fabrin
vd Haglöfs

Leder Sveriges största outdoor­varumärke sedan bara några veckor tillbaka. Fortsätter Haglöfs i samma riktning som nu lär han klättra på listan.

22. (28) Per Yng
Chef SVT Sport

Låt vara att SVT inte är den gigant­ på sportområdet som man en gång var men när svenska folket får välja ser de helst sport på SVT. Per Yng bestämmer vad SVT satsar på.

23. (22) Henrik Hoffman
vd Naturkompaniet

Trots ökad konkurrens från både nätet och kedjeaktörer så fortsätter Henrik Hoffmans Naturkompaniet att vara förstavalet för friluftsälskare.

24. (8) Thomas Löfgren
Grundare Junkyard / Sweet

Superentreprenören Thomas Löfgren har fler bollar i luften än de bästa jonglörerna. Med nyfikenhet, trendkänsla och passion fortsätter han att bygga sitt actionsportimperium.

25.(21) Stefan Ytterborn
vd Poc

Nydanande design och hög funktion har på bara tio år gjort Poc till en toppspelare­ inom både snö- och cykelsport. Med Black Diamond i ryggen har Stefan Ytterborn ännu bättre möjligheter att leda Poc mot nya höjder.

26.(Ny) Tony Pölder
vd Pölder Sport

Den självklara giganten i Längdåkningssverige. Tony Pölder är mannen som lyckas sälja längdskidor även under snöfria vintrar.

27. (40) Johan Ryding
vd Sportamore

Johan Ryding leder en av Sveriges­ största sporthandlare på nätet. Sportamore har redo­visat en kraftig tillväxt varje kvartal och nu börjar­ även svarta siffror att synas
i boksluten.

28.(Ny) Mattias Lindström
Marknads- och försäljningsdirektör Skistar

Giganten inom svensk vintersportturism har breddat sitt utbud med e-handel. Mathias­ Lindström kan numera erbjuda sina gäster ett komplett koncept med boende, aktivitet och utrustning. Slår det väl ut kan Skistar snabbt bli en av de största på vintersport.

29. (Ny) Birgitte Lersbryggen
Löparspecialist Nike

Nike är en gigant inom löpning och i Sverige är det Birgitte­ Lersbryggen som pekar ut riktningen för jättens sats­ningar. Har dessutom varit landslagskvinna i inte mindre än tre sporter: fotboll, hockey och innebandy.

30. (20) Magnus Wörnert
Pjäxguru Alpingaraget

Alpingaraget har en ohotad ställning som Sveriges alpinbutik nummer ett. Hela Skid-Sverige tittar på vad Magnus Wörnert & Co. väljer att satsa och inte satsa på.

31. (16) Kaj Vestman
vd Trek

Med ett nästintill amerikanskt driv har Kaj Vestman lyft Trek i Sverige. Hans entusiasm och passion präglar hela Treks verksamhet. 

32. (Ny) Henrik Stenson
Golfspelare

Sveriges störste golfstjärna­ sedan­ Annika Sörenstam. Bragdmedaljör som fick folk att snacka golf igen.

33. (Ny) Lars Haglund
vd Sportson

Sveriges ledade cykelspecialistkedja har visat att det går att kombinera stordrift med passion och service. Under Lars Haglund fortsätter Sportson jobba för att ge svenskarna bättre cykelupplevelser.

34. (Ny) Rikard Blomstrand
vd Acushnet

Acushnet är Sveriges största golfleverantör med varu­märkena Footjoy och Titleist. Rikard Blomstrand pekar ut riktningen.

35. (Ny) Per Norell och Andreas Koshnike
Grundare Caliroots

Caliroots har länge varit en av Sveriges mest respekterade streetbutiker. Med förvärven av Andmotion och Hollywood har Per Norell och Andreas Koshnike stärkt sin ställning i sportbranschen rejält.

36. (Ny) Martin Willners
Chefredaktör Sportfack

Som chefredaktör på den ledande­ tidningen i sport­branschen är Martin Willners med och påverkar riktningen för hela branschen.

37. (Ny) Charlotte Kalla
OS-hjältinna

Charlotte Kalla är Sveriges ohotade längddrottning. Hennes­ fantastiska kämpaglöd har gett henne en plats i var svensks hjärta.

38. (13) Claes Forsberg
vd Svenskt Sportforum

Svenskt Sportforum är precis den samlande kraft som sportbranschen behöver. Med arrangemang som Swesport, IOD och Sportakademin lyfter Claes Forsbergs Svenskt Sportforum sportbranschen ytterligare en nivå.

39. (Ny) Calle Fåglum
Försäljningschef Shimano

Det går inte att gå in i en svensk cykelbutik utan att ­stöta på Shimanos produkter. Calle Fåglum är mer eller mindre uppväxt bland cyklar och yrkeskarriären har fortsatt i samma hjulspår.

40. (25) Göran Nilsson
vd Sportmarket 

Med starka varumärken som Fischer, Keen, Quiksilver, Roxy och Garmont är det få sportbutiker som inte kommer i kontakt med Göran Nilssons Sportmarket.

41. (Ny) Andy Olsson
Sverigechef Vans

När Andy Olsson tog över Vans i Sverige var varumärket osynligt och långt ifrån hett.­ Det har förändrats i grunden och idag är Vans ett av Sveriges mest sålda streetskomärken.

42. (Ny) Emelie Forsberg
Löpare

En av förgrundsfigurerna inom svensk traillöpning. Med sin blogg och sina fantastiska prestationer fortsätter hon elda på löpartrenden­ i Sverige.

43. (45) Thomas Wallhager
vd Sportringen

Sportbranschen är så mycket­ mer än megastores och mas­siva reklamkampanjer. Thomas­ Wallhager ser till att även mindre orter har sporthandlare med förutsättningar att bedriva sin verksamhet.

44. (Ny) Niklas Knutsson
Nordenchef Cobra Puma Golf

Sverige har varit Cobras starkaste marknad i flera decennier. Niklas Knutsson är en starkt bidragande orsak till det.

45. (15) Thor Kruse, Johan Ullbro och Fredrik Abrahamsson
Grundare Clwr

Grundartrion rörde om or­dent­ligt i grytan när de lanserade­ Colourwear. Resan fortsätter med en utökad satsning på export, sommar och cykelvarumärket­ Void.

46. (Ny) Mathias Hedström
vd Addnature

Genom kunnig personal, brett sortiment och en informativ­ och välfungerande nätbutik, har Addnature blivit en institution i Outdoorsverige. Med en stark ägare i ryggen lär Mathias­ Hedström inte slå av på takten.

47. (Ny) Rickard Ölander
vd Unicykel

Två raka segrar i Årets Leverantör Cykel säger egentligen allt. Designarbetet, hantverksskickligheten och kundservicen har gett Unicykel en väldigt stark position i branschen.

48. (47) Thomas Breding
Försäljningschef Granitbiten

Thomas Breding och hans kollegor­ har byggt upp Granit­biten med hjälp av passion och kunskap. Med en allt bredare­ produktportfölj är Granitbitens ställning i Outdoorsverige starkare än någonsin.

49. (Ny) Susanne Tollin
vd Interski

Head är inte bara favoritmärket för en mängd alpina­ världsstjärnor, det är även Sveriges mest sålda alpina skidmärke. Med varumärken som Head, Boot-Doc, Kjus
och Tyrolia sitter Susanne Tollin­ ­på en stark portfölj.

50. (41) Anders Björkman
vd Länna Sport

Entreprenörskap, kunnig personal och ett oerhört brett sortiment har gjort Länna Sport till en av Sveriges bästa sportbutiker. Att synas här kan betyda mycket för ett varumärkes svenska framgångar.

51. (Ny) Johan Andersen
vd JO Sport

Med en varumärkesportfölj bredare än Mississippi har JO Sport kontakt med de flesta­ svenska sportbutiker. Johan Andersen har förmågan att alltid hitta nya, spännande
varumärken samtidigt som han tar hand om de gamla.

52. (Ny) Lennart Ekberg
Hållbarhetschef Haglöfs

Haglöfs satsar hårt på att bli det ledande outdoorföretaget­ inom hållbarhet. Den som leder­ det viktiga arbetet är Haglöfsveteranen Lennart Ekberg.

53. (50) Eva Karlsson
vd Houdini

Houdini fortsätter att växa under Eva Karlssons ledning­. Med sin hållbara profil och satsning på hög kvalitet är företaget ett föredöme på många plan.

54. (31) Lars Thonning
vd Golf Store Group

Vad vore Sveriges golfklubbar utan sina shoppar och den kompetens de står för? Lars Thonning gör det möjligt för de mindre enheterna att möta konkurrensen från off course-butiker och internet.

55. (43) Reinert Sörensson
Grundare och ägare Sportshopen

Hans första butik var 14 kvadratmeter stor. Numera består Reinert Sörenssons västsvens­ka imperium av 12 butiker varav en är Sveriges största­ med sin försäljningsyta på 8 000 kvadratmeter.

56. (Ny) Robert Zaring
Europeisk marknadschef Reebok-CCM

Reebok-CCM är ett av Sveriges absolut största hockeyföretag. Med Reebok-CCM:s satsning på både bredd och elit har Robert Zaring stor ­påverkan på svensk hockey.

57. (Ny) Marcus Johnsson
Europeisk marknadschef Bauer

Bauer är en av giganterna­ i svensk hockey. Marcus ­Johnsson är med sin långa erfarenhet­ och kompetens varumärkets­ förgrundsgestalt. 

58. (Ny) Benny Grahn
Sälj- och marknadschef Salomon Footwear

Salomon är idag ett av de största skomärkena på skoväggen i en sportbutik. Det har de blivit genom att satsa på ett brett utbud och marknads­aktiviteter med genomslagskraft. Ansvarig för skosegmentet är Benny Grahn.

59. (30) Peter Jansson och Erik Börjesson Fagerlind
Grundare Sneakersnstuff

Sneakersnstuff är en institution i branschen och förändrade densamma för alltid när de öppnade sin första butik 1999. Nationella trendsättare som nu även har butik i England.

60. (32) Stefan Larsén
Chefredaktör Runner's World

Löpartrenden i Sverige tycks aldrig ebba ut. Med över 100 000 läsare har tidningen­ Runner's world direktkontakt med en stor del av landets löpare.­ Stefan Larsén heter tidningens­ chefredaktör.

61. (48) Jonas Wiehager
As himself

Trendguru och arrangör av streetwearmässan Boutique Fräsh Show – Jonas Wiehager är en ikon i streetwearsammanhang. 

62. (Ny) Henrik Ottosson
vd Lundhags

Sedan Henrik Ottosson tog över som vd för fyra år sedan har både omsättning och lönsamhet ökat. Med Ottosson­ på vd-stolen andas anrika Lundhags tillförsikt.

63. (Ny) Marcus Lord
Varumärkesansvarig Reebok

Reeboks lyckade satsning på crossfit kan inte ha gått någon förbi. I Sverige leds den satsningen av Marcus Lord.

64. (Ny) Henrik Harlaut
Skidåkare med attityd

Utnämnd av Åka Skidor till Sveriges mest inflytelserika skidåkare sedan Stenmarks dagar. En ikon för 90- och 00-generationen.

65. (Ny) Patrik Elfwing
vd Silva

Be en genomsnittlig svensk nämna en pannlampa och svaret­ blir sannolikt "Silva". Patrik Elfwing leder arbetet med att introducera fler produktkategorier samt att göra Silva till ett ännu mer konsumentfokuserat varumärke.

66. (Ny) Niclas Glavell
vd BS Agency

Få märken har en sådan särställning i sin nisch som Burton. Niclas Glavell ansvarar för världens största snowboardmärke på den svenska marknaden.

67. (Ny) Lars Bengtsson
vd XXL Sverige

Har ännu bara några månader på posten som vd för Sveriges snabbaste växande sportkedja. Lär klättra på listan framöver.

68. (44) Klas Elm
vd Svensk Cykling

Sveriges främste cykellobbyist. Kämpar oförtrutet för att cyklar ska få ta större plats i den svenska infrastrukturen.

69. (Ny) Jürgen Snell
vd Just4Sport

Utan inköpsgrupper som ­Just4Sport skulle stora­ delar­ av Sverige sakna en sportbutik.­ Jürgen Snell hjälper­ mindre butiker i den tuffa konkurrensen.­

70. (Ny) David Ekelund
vd Icebug

Icebug är ett bra exempel på hur långt ett företag kan komma med en bra idé och en rejäl portion vilja. Utan David Ekelund hade Icebug inte varit där företaget är idag.

71. (Ny) Lars Nykvist
vd Outnorth

Outnorth har under de senaste­ åren vuxit till en av sportbranschens största e-handlare. Sedan förra året är det Lars Nykvist som leder arbetet.­

72. (Ny) Mikael Friberg
vd Ping Scandinavia

Ping är de två senaste årens vinnare i Årets Leverantör Golf. Mikael Friberg har sett till att Ping inte bara levererar klubbor i toppklass, Ping Scandinavia är även en samarbetspartner i toppklass.

73. (Ny) Jörgen Lindman
Vintersportansvarig Scott

Veteran i branschen med ett enormt kontaktnät. Jörgen Lindman är en drivkraft för hela­ Vintersport-Sverige.

74. (Ny) Fredrik Dah
Designansvarig J. Lindeberg

Ser till att J. Lindeberg håller­ stilen. Med erfarenhet från tunga arbetsgivare som Peak Performance, TNF och J. Linde­berg är Fredrik Dahl idag landets tyngsta sport­designers.

75. (Ny)Anette Wesström-Sundqvist
Ägare NK Sport och Fritid

Alla sportmärken vill synas­ på NK Sport och Fritid. Anette­ Wesström-Sundqvist väljer­ vilka sportmärken som får visa upp sig på Sveriges förnämaste­ varuhus.

76. (Ny)Tommy Jeppsson
Chefredaktör Golf Digest

Över 60 000 av landets golfare­ läser Golf Digest varje­ månad. Tommy Jeppsson är den som ansvarar för innehållet.

77. (Ny) Amir Golkar
vd Decathlon Sverige

Hittills har Decathlon inte gjort något större avtryck i den svenska sporthandeln. Den dagen världens största helägda­ sportkedja väljer att satsa ordentligt är det Amir Golkar som leder satsningen.

78.(Ny) Ted Ås
Sortimentsansvarig Enjoy Sport

Triathleten Ted Ås har på bara några få år etablerat 2XU som ett självklart val för många av landets triathleter. Nu växer Enjoy Sport även i andra segment.

79. (35) Petra Månström
Bloggare om löpning

Löparprofil med egen blogg i en av landets största tidningar­ och en egen podcast. Petra Månström sporrar varje vecka mängder av svenskar att fortsätta träna.

80. (Ny) Karl-Johan Persson
vd H&M

Hittills har H&M:s satsning på sportsegmentet varit ganska blygsam. Men väljer konfektionsjätten att satsa fullt ut lär branschen aldrig bli sig lik.

81. (29) Tobias Liljeroth
Redaktör Åka Skidor

Åka Skidors skidtester guidar tusentals svenskars skidinköp. Tobias Liljeroth är den som ansvarar­ för testet.

82. (42) Magnus Berggren
vd 8848 Altitude

Ett av de varumärken som Intersport­ säljer mest av. Det märks inte minst när man besöker­ en svensk skolgård.

83. (Ny) Nicholai Stein
Varumärkesansvarig Galvin Green

Galvin Green är ett av få företag som alltid återfinns i toppen av Årets Leverantör Golf. Nu är siktet inställt på att höja sig ytterligare ett snäpp på alla områden och öka omsättningen rejält. Nicholai Stein är den som pekat ut riktningen.

84. (Ny) Patrik Lundin
vd Frontflip

Sveriges största eldsjäl bland snowboarddistributörerna.­ Genom passion och fingertoppskänsla för bra varumärken är han en av dem som kämpar för snowboardens plats i sportbutikerna. 

85. (Ny) Stina Klaesson
Försäljningschef Röhnisch

De senaste åren har Röhnisch gått som tåget och vuxit kraftigt. Stina Klaesson har en stor roll i den tillväxten.

86. (49) Anders Engström
vd Alewalds Sport

Anders Engströms Alewalds är inte bara butiker som har ett noga utvalt outdoorsortiment, Alewalds är även ett före­döme när det kommer till kundevenemang.

87. (27) Ulrika Skoghag
vd Daily Sports

Daily Sports har under flera­ år varit en av trendsättarna för kvinnligt golfmode. Ulrika Skoghag ser dessutom till att företaget alltid hamnar i toppen av Årets Leverantör Golf.

88. (Ny) André Pops
TV-profil SVT

En av Sveriges populäraste­ TV-profiler. Med Pops som värd för Vinterstudion höjs intresset­ för Vintersport runt om i landet.

89. (Ny) Lars Lööv
vd Järvsö Bergcykel Park

Järvsö är visserligen inte Sveriges största cykelanläggning men väl den mest progressiva.­ JBP har lyft cykelintresset i landet och fortsätter jobba för att cykelsporten ska växa.

90. (Ny) Ted Kottulinsky
vd Cykloteket

Cykloteket har varit en av Sveriges främsta cykelbutiker i drygt 20 år nu. Ted Kottulinsky ser till att butiken alltid har fokus på kunskap, sortiment och service.

91. (Ny) Malmö FF
Fotbollslag

Malmö FF har under flera år varit ett av Sveriges bästa fotbollslag. Med kvalificeringen till gruppspelet i Champions League tog föreningen ytter­ligare ett kliv och gjorde så att fotboll återigen blev ett samtalsämne i fikarummen.

92. (Ny) Tomas Solin
vd Salming Sports

Med ett intensivt marknadsjobb, nya segment och flera butiksöppningar har Salming Sports tagit flera kliv framåt på sistone. Tomas Solin är den som har det övergripande ansvaret.

93.(Ny) Charlotte Helmersson
vd Skate Out

Med varumärken som DC Shoes, Element, Nikita och Skullcandy är Skate Out en av de ledande brädsportleverantörerna i Sverige. Charlotte styr företaget för att vara både core och mainstream utan att tappa trovärdighet.

94. (Ny) Martin Kössler
vd Huginbiz

Ispos man i Skandinavien och delaktig i många svenska företags exportframgångar. Dels genom egna företaget Huginbiz, dels genom rollen som internationell nätverkare. Numera även ordförande i Bergans.

95. (Ny) Jan-Inge Forsberg
vd Renew Group

Innebandy är en av Sveriges största sporter och Renew Group sitter på några av de starkaste varumärkena. Jan-­Inge Forsberg styr skutan.

96. (Ny) Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg
Isbjörn

Barnkläder behöver inte vara billiga för att gå att sälja. Duon bakom Isbjörn har visat en hel bransch att det finns en efterfrågan på barnkläder av hög kvalitet.

97. (37) Matthias Assman
vd Mandel Consulting

Vissa PR-byråer kan inte skilja­ en fotboll från en bandyboll. Mandel tillhör inte dem. Matthias Ass­mans Mandel Consulting kan och förstår sportbranschen och dess aktörer.

98. (Ny) Andreas Runemark
Varumärkesansvarig Under Armour

Under Armour gick nyligen om Adidas och är numera den amerikanska marknadens näststörsta sportvarumärke. I Sverige återstår mycket jobb innan man når toppen men varumärket växer för varje år.

99. (Ny) Fredrik Heikk
vd Nordic Trade

Med en outtröttlig energi har Fredrik Heikki jobbat för att göra Nordic Trades varumärken kända. Framgångarna med både One Way och Rudy Project visar att engagemanget har lönat sig.

100. (Ny) Andreas Danielsson
Chefredaktör Bicycling

När Sveriges enda riktiga cykel­tidning tar upp produkter­ eller diskuterar cykelfrågor får det ett genomslag. Att Andreas Danielsson dessutom haft en framgångsrik cykelkarriär­ både som cyklist och förbundskapten ger honom ytterligare pondus i branschen.

 

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter

4 kommentarer

Björn: @robban den dealen har inte gått igenom

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842