Finalisterna i Gear of the year 2010

Finalisterna i Gear of the year 2010

Publicerad

Försäljningsmässigt var 2010 ett strålande år för sportbranschen. Produktmässigt är det minst lika bra. Årets finalister i Gear of the year är en samling riktigt bra produkter och lysande varumärken. Nu återstår bara för juryn att välja ut vilka som är bäst inom varje kategori. Vilka de har valt presenteras under Swesport. Till dess får du nöja dig med att läsa om alla finalister – vilka tycker du ska vinna?

Årets Nykomling
För inte så väldigt länge sedan kunde Nike, Burton och Peak Performance varit finalister i denna kategori. Kanske finns framtidens globala storföretag bland årets finalister eller så är de bara en frisk fläkt anno 2010 och det är gott nog. Från färgglada kläder och cykeltillbehör till anatomiska sulor och en norsk aktör som skakat om hela den svenska sportbranschen.

 

Arch Flex System
Anatomiska sulor blir allt mer en självklarhet i många sporter men alla butiker har inte kunskapen att jobba med formgjutna sulor. Svenska Arch Flex System löser det genom att erbjuda färdigformade sulor för tre olika höga fotvalv. Dessutom rör sig sulan med foten så att fotens naturliga rörelse inte hindras.

Colour
Det rådde rena Iphonehysterin kring det nya svenska klädmärket Colour. Redan innan någon hade sett plaggen hypades märket på skid- och snowboardforum och när de första bilderna släpptes så sjöng WOW-kören fyrstämmigt. Första kollektionen sålde slut direkt och vi anar något riktigt stort signerat Thor Kruse och Johan Ullbro.

Knog
Australiensiska Knog vänder upp och ned på alla begrepp om hur en cykellampa eller ett cykellås ska se ut. Mjuka former och starka färger gör att de syns direkt i butiken och starkt ljus gör att de syns i trafiken. Vattentäta konstruktioner gör att de även pallar för svenskt klimat.

XXL Sport & Vildmark
Inte ens e-handel har rört upp sådana känslor som norska XXLs intåg på den svenska sportmarknaden. Med tre gigantiska varuhus där välkända varumärken säljs till låga priser fick de kunderna att köa i timmar under öppningsdagarna. Målet är att XXL ska ha tio butiker i Sverige inom tre år och minst en miljard i omsättning.

 


Årets Innovation
Ahh, innovationer. Själva grunden till hela sportbranschens utveckling. Här är företagen som vågar tänka nytt och som ger användarna en bättre dag . En skön blandning av revolutioner och smarta förbättringar av befintliga produkter – från en delbar cykelslang och en vacker långfärdskridsko till löparskor som dämpar i två dimensioner och en vitmålad putter.

 

Flybikes Cobra Tube
Cobra Tube är en lika galen som genial lösning på ett problem. Det är en rak innerslang till ett BMX-däck som blir rund genom att ventilen träs genom ett hål i andra änden av slangen. Nu går det att fixa en punktering utan att plocka bort hjulet från cykeln och därmed undviks strulet med kedjespänning. Genialt var ordet.

Lundhags Exa
Stephen Copp har designat en helt ny sorts långfärdsskridsko tillverkat i ett enda stycke rostfritt stål. Den bockade konstruktionen gör att skridskon absorberar vibrationerna från ojämn is samtidigt som den ger extra spänst i frånskjutet. Miljömässigt är Exa väldigt lätt att återvinna då de bara är ett stycke stål.

On Running Cloud
On Runnings löparskor är inte vad de ser ut att vara. Ovalerna i sulan ser ut att vara ännu en variant av vanlig dämpning men så enkelt är det inte. Ovalerna dämpar inte bara rakt nedåt utan även framåt vilket avsevärt avlastar lederna i löpsteget och den patenterade låsningen mellan ovan- och underdel av sulan ger fäste i frånskjutet.

Rossa Ghost
Den vita färgen på Rossa Ghost är inte bara snygg – den har en funktion också. Vitt ger högre kontrast mot det gröna gräset jämfört med stålgrått eller svart som annars är vanligast på putters. Hög kontrast i kombination med Rossas nya siktsystem med linjer och en stor cirkel gör det lättare att sikta rätt. Fråga bara Justin Rose som inte treputtade på XXX hål när han bytte till Rossa Ghost.

 


Årets Miljöinsats
Det finns bara en väg att gå och den vägen heter Miljövägen. En del företag har insett detta mer än andra och deras ambitioner att lämna ett så litet avtryck i miljön som möjligt ska uppmärksammas och applåderas. Finalisterna i Årets Miljöinsats visar att miljötänk handlar om så mycket mer än bara ekologiska material.

 

Dandelion
Nicole Rimér är designern som hade en dröm om att starta ett klädmärke där plaggen inte bara var tillverkade i miljövänliga material utan även under schyssta arbetsförhållanden. Ekologiska och etiska från frö till galge. Drömmen har blivit sann och Dandelion Sportswear är ett utmärkt exempel på att det går att göra mer om man bara vill. Och på att miljövänliga kläder inte behöver se trista och enkla ut.

Houdini Sportswear
Ännu ett svenskt företag som bygger hela sin affärsidé på att jobba på ett miljösmart sätt. Inte nog med att mer än 80% är tillverkat på ett miljömässigt hållbart sätt, de har dessutom gjort det enkelt för användarna att lämna tillbaka uttjänta Houdiniplagg för återvinning av det återvunna. Ett slutet miljökretslopp.

Puma
På kort tid har Puma gått från inget till maximalt miljöfokus. De mäter all sin energiförbrukning och alla sina avfall för att ha koll på att det hela tiden minskar och deras nya förpackningar visar att det med enkla medel går att göra mycket. Skokartongen har blivit till en påse med lösa väggar och golv som avlägsnas innan kunden får skorna och genom att vika alla tröjor en extra gång minskas plastpåsen till plaggen till hälften.

Sole Tech
Sole Techs grundare tröttnade på att alla bara snackade om vad alla borde göra istället för att själva bidra till en bättre miljö. Han installerade solfångare på företagets stora lagerlokaler, det nya kontoret fick torrtoaletter och om fem år räknar han med att Sole Tech, som ligger bakom skateskomärkena Etnies, És och Emerica, kommer att vara helt koldioxidneutralt.

 


Årets Barnprodukt
Barn är de flitigaste av alla utövare. De nöter och nöter och tränar och tränar för att hela tiden bli lite bättre. Ibland gör de det med produkter som faktiskt hindrar dem att bli bättre men allt oftare är det lyckligtvis tvärtom. Barn är ett oerhört viktigt segment för sporthandeln, kanske det allra viktigaste, och de här företagen har tagit barn på allvar under 2010.

 

8848 Altitude
Ta vilken mellanstadieklass som helst i Sverige och det finns nästan säkert minst ett plagg från 8848 Altitude bland de eleverna. Med klockren design, rätt prisläge och bra kvalitet har de blivit favoritmärket för både killar och tjejer på väg till och i början av tonåren.

Burton Room to grow
Dagens dilemma: Barnen växer ur sina kläder på ett år och vill ha coola kläder från tunga varumärken. Föräldrarna vill att barnen ska ha funktionella plagg men har inte råd att köpa nytt varje år. Burton har en lösning på problemet och som vanligt med geniala idéer är de enkla. Ärmar och ben kan förlängas med fem centimeter på ett enkelt sätt och plötsligt passar jackan i både två och tre vintrar.

Didriksons Tignes
Didriksons overaller brukar ta slut långt innan snön faller. I år blev plagget dessutom utsett till Bäst i test av tidningen Vi Föräldrar och då sa det bara poff och så var alla overallerna slut. Didriksons barnsatsning är både lång och seriös och overallen Tignes är resultatet av det arbetet

K2 Bad Seed
Barn är krävande skidåkare – de vill nämligen ha kul i backen. K2 har fattat detta och tagit fram en juniortwintip med rocker som gör skidan lättåkt men också helt utan begränsningar i parken. Mjukt flex, kort svängradie och en grafik att dö för gör den till en dröm för unga jibbers.

 


Årets Svenska Varumärke
Vi har otroligt många fina svenska varumärken inom sport. Varumärken som är marknadsledande inom sitt område i Sverige och som även växer rejält utomlands.  Den svenska flaggan är ett kvalitetsbegrepp i stora delar av världen och dessa fyra varumärken har svingat den blågula fanan extra stolt under 2010.

 

Daily Sports
Daily Sports är den lysande svenska stjärnan inom golfmodet. Med en bredare kollektion som passar både unga och gamla har de inte bara fått fart på försäljningen i Sverige, de har även adderat land efter land på sin exportlista. De svenska golfbutikerna utsåg dessutom Daily Sports Till Årets Leverantör Golf. 

Haglöfs
Haglöfs är utan tvekan Sveriges mest omskrivna varumärke 2010. Asics köp av Haglöfs överraskade hela branschen och fick till och med affärstidningarna att ägna sidor åt en sportnyhet. De har också hunnit med att öppna sin första konceptbutik och i det tysta jobbat fram en långtgående miljöpolicy.

Kask
Två virkande, skäggiga ski bums har skapat ett varumärke som trots sin litenhet har en otrolig cred. De har fått hela mössmarknaden att kopiera deras stil och till och med den svenska OS-truppen körde med Kaskstil utan att Kask fick leverera mössorna. Nu kommer de också med goggles, ullplagg och en sommarkollektion. Resan för Kask har antagligen bara börjat. 

Poc
Ett tag kändes det som om Poc vann fler priser än de sålde hjälmar. De har prisats för sin design och sin säkerhet och nu senast även sin marknadsföring. Under OS syntes de mer eller mindre dagligen i TV och samma sak i X-Games. Nu har även försäljningen tagit fart och deras satsningar på cykel och solglasögon har varit klockrena.

 


Årets Varumärke
När hela kollektionen känns rätt och företaget följer upp med bra marknadsföring så trillar allt på plats och både försäljningen och snacket rullar igång. Som en bonus blir de också en av finalisterna i Årets Varumärke och i år är det tuffare än någonsin i den här kategorin. De här fyra gjorde det allra bäst under 2010.

 

Craft
Craft är otroligt tydliga i sin affärsplan – det är funktion som gäller och inget annat. I längd dominerar de totalt och de vill bli lika starka inom både löpning och cykel. Och med affischnamnet Charlotte Kalla som främste ambassadör ska de klä det svenska folkhemmet i långkalsonger och funktionströjor.

Nike
I fotbolls-VM var det Adidas som vann matchen men inom årets trend – löpning – har Nike gjort allt rätt. Lanseringen av Lunarlite och Flywire slogs upp på stortavlor och deras lilla pod Nike+ som synkar med Apples Iphone och Ipod har gjort det roligare att träna för miljoner människor. Nike har sett löpartrenden och ger utövarna alla produkter de vill ha.

Peak Performance
Peak Performance har länge varit Sveriges största sportföretag och lika länge har det varit en måttstock mot vilken alla andra märken mäts. Aldrig tidigare har dock deras kollektion sett så bra ut. Det spelar ingen roll om det handlar om skidåkning, löpning eller golf – Peak Performance har helt rätt stil ihop med maximal funktion.

Völkl
Völkl har gjort en imponerande förvandling från råracing till friåkarnas coolaste märke. När alla andra märken experimenterar med rocker har Völkl fått alla bitarna på plats och vinner test efter test. Tysk kvalitet när det är som allra bäst.

 


Årets Produkt
Det häftigaste av alla priser. Produkterna som kommer att finnas med då SVT om 20 år gör en dramaserie som utspelar sig just år 2010. Det här är produkterna som sålde bäst, hade den rätta designen och en funktion som efterfrågades just det här året. Produkter med precis allting rätt just i år.

 

Fischer längdskida
Utan tvekan var längdåkning 2010 års stora försäljningsraket. När hela Sverige låg vitt i mellandagarna stod kunderna i timslånga köer bara för att få chansen att köpa ett längdpaket. Som marknadsledare fick Fischer störst del av den stora kakan och deras CRS Classic var årets mest sålda längdskida.

GoPro
En av 2010 års stora trender var att dela med sig av sitt liv på Facebook, Youtube, Flickr eller andra sociala medier på internet. Gopros lilla videokamera med HD-upplösning är fenomenal till att filma alla slags sporter och kan fästas på hjälmen, surfbrädan eller styret. En produkt i tidenn som ingen annan.

Marmot Variant Jacket
2010 var året då materialkombinationer verkligen slog igenom på kläder. Både tillverkare och användare har insett att ett material inte räcker om funktionen ska maximeras och Marmots Variant Jacket är ett utmärkt exempel på hur det kan se ut. Thermal T Eco, vilket är recyklad syntet, i kroppen för maximal värme och fleece i ärmar för ökad rörelse.

Reebok Easytone
2010 var året då sportbutikerna fick ett helt nytt skosegment – toningskor. Toningskor är skor som tränar vader, lårmuskler och rumpan lite extra i varje steg. Reebok är inte ensamma i segmentet men det är de som genom massiv reklam fick fart på försäljningen. Utan tvekan en av årets mest slutsålda produkter.

 


On
Off

21 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

17 kommentarer

Blinto ATL Vecka 8: Vore givetvis intressant med en granskning av både det ena och det andra inom branschen. Men faktum är att Sportfack består av 1 person, resten är mer eller mindre löst anknutna journalister, låt...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842