Finalisterna i Gear of the year 2010

Försäljningsmässigt var 2010 ett strålande år för sportbranschen. Produktmässigt är det minst lika bra. Årets finalister i Gear of the year är en samling riktigt bra produkter och lysande varumärken. Nu återstår bara för juryn att välja ut vilka som är bäst inom varje kategori. Vilka de har valt presenteras under Swesport. Till dess får…

Finalisterna i Gear of the year 2010

Årets Nykomling
För inte så väldigt länge sedan kunde Nike, Burton och Peak Performance varit finalister i denna kategori. Kanske finns framtidens globala storföretag bland årets finalister eller så är de bara en frisk fläkt anno 2010 och det är gott nog. Från färgglada kläder och cykeltillbehör till anatomiska sulor och en norsk aktör som skakat om hela den svenska sportbranschen.

Arch Flex System
Anatomiska sulor blir allt mer en självklarhet i många sporter men alla butiker har inte kunskapen att jobba med formgjutna sulor. Svenska Arch Flex System löser det genom att erbjuda färdigformade sulor för tre olika höga fotvalv. Dessutom rör sig sulan med foten så att fotens naturliga rörelse inte hindras.

Colour
Det rådde rena Iphonehysterin kring det nya svenska klädmärket Colour. Redan innan någon hade sett plaggen hypades märket på skid- och snowboardforum och när de första bilderna släpptes så sjöng WOW-kören fyrstämmigt. Första kollektionen sålde slut direkt och vi anar något riktigt stort signerat Thor Kruse och Johan Ullbro.

Knog
Australiensiska Knog vänder upp och ned på alla begrepp om hur en cykellampa eller ett cykellås ska se ut. Mjuka former och starka färger gör att de syns direkt i butiken och starkt ljus gör att de syns i trafiken. Vattentäta konstruktioner gör att de även pallar för svenskt klimat.

XXL Sport & Vildmark
Inte ens e-handel har rört upp sådana känslor som norska XXLs intåg på den svenska sportmarknaden. Med tre gigantiska varuhus där välkända varumärken säljs till låga priser fick de kunderna att köa i timmar under öppningsdagarna. Målet är att XXL ska ha tio butiker i Sverige inom tre år och minst en miljard i omsättning.


Finalisterna i Gear of the year 2010

Årets Innovation
Ahh, innovationer. Själva grunden till hela sportbranschens utveckling. Här är företagen som vågar tänka nytt och som ger användarna en bättre dag . En skön blandning av revolutioner och smarta förbättringar av befintliga produkter – från en delbar cykelslang och en vacker långfärdskridsko till löparskor som dämpar i två dimensioner och en vitmålad putter.

Flybikes Cobra Tube
Cobra Tube är en lika galen som genial lösning på ett problem. Det är en rak innerslang till ett BMX-däck som blir rund genom att ventilen träs genom ett hål i andra änden av slangen. Nu går det att fixa en punktering utan att plocka bort hjulet från cykeln och därmed undviks strulet med kedjespänning. Genialt var ordet.

Lundhags Exa
Stephen Copp har designat en helt ny sorts långfärdsskridsko tillverkat i ett enda stycke rostfritt stål. Den bockade konstruktionen gör att skridskon absorberar vibrationerna från ojämn is samtidigt som den ger extra spänst i frånskjutet. Miljömässigt är Exa väldigt lätt att återvinna då de bara är ett stycke stål.

On Running Cloud
On Runnings löparskor är inte vad de ser ut att vara. Ovalerna i sulan ser ut att vara ännu en variant av vanlig dämpning men så enkelt är det inte. Ovalerna dämpar inte bara rakt nedåt utan även framåt vilket avsevärt avlastar lederna i löpsteget och den patenterade låsningen mellan ovan- och underdel av sulan ger fäste i frånskjutet.

Rossa Ghost
Den vita färgen på Rossa Ghost är inte bara snygg – den har en funktion också. Vitt ger högre kontrast mot det gröna gräset jämfört med stålgrått eller svart som annars är vanligast på putters. Hög kontrast i kombination med Rossas nya siktsystem med linjer och en stor cirkel gör det lättare att sikta rätt. Fråga bara Justin Rose som inte treputtade på XXX hål när han bytte till Rossa Ghost.


Finalisterna i Gear of the year 2010

Årets Miljöinsats
Det finns bara en väg att gå och den vägen heter Miljövägen. En del företag har insett detta mer än andra och deras ambitioner att lämna ett så litet avtryck i miljön som möjligt ska uppmärksammas och applåderas. Finalisterna i Årets Miljöinsats visar att miljötänk handlar om så mycket mer än bara ekologiska material.

Dandelion
Nicole Rimér är designern som hade en dröm om att starta ett klädmärke där plaggen inte bara var tillverkade i miljövänliga material utan även under schyssta arbetsförhållanden. Ekologiska och etiska från frö till galge. Drömmen har blivit sann och Dandelion Sportswear är ett utmärkt exempel på att det går att göra mer om man bara vill. Och på att miljövänliga kläder inte behöver se trista och enkla ut.

Houdini Sportswear
Ännu ett svenskt företag som bygger hela sin affärsidé på att jobba på ett miljösmart sätt. Inte nog med att mer än 80% är tillverkat på ett miljömässigt hållbart sätt, de har dessutom gjort det enkelt för användarna att lämna tillbaka uttjänta Houdiniplagg för återvinning av det återvunna. Ett slutet miljökretslopp.

Puma
På kort tid har Puma gått från inget till maximalt miljöfokus. De mäter all sin energiförbrukning och alla sina avfall för att ha koll på att det hela tiden minskar och deras nya förpackningar visar att det med enkla medel går att göra mycket. Skokartongen har blivit till en påse med lösa väggar och golv som avlägsnas innan kunden får skorna och genom att vika alla tröjor en extra gång minskas plastpåsen till plaggen till hälften.

Sole Tech
Sole Techs grundare tröttnade på att alla bara snackade om vad alla borde göra istället för att själva bidra till en bättre miljö. Han installerade solfångare på företagets stora lagerlokaler, det nya kontoret fick torrtoaletter och om fem år räknar han med att Sole Tech, som ligger bakom skateskomärkena Etnies, És och Emerica, kommer att vara helt koldioxidneutralt.


Finalisterna i Gear of the year 2010

Årets Barnprodukt
Barn är de flitigaste av alla utövare. De nöter och nöter och tränar och tränar för att hela tiden bli lite bättre. Ibland gör de det med produkter som faktiskt hindrar dem att bli bättre men allt oftare är det lyckligtvis tvärtom. Barn är ett oerhört viktigt segment för sporthandeln, kanske det allra viktigaste, och de här företagen har tagit barn på allvar under 2010.

8848 Altitude
Ta vilken mellanstadieklass som helst i Sverige och det finns nästan säkert minst ett plagg från 8848 Altitude bland de eleverna. Med klockren design, rätt prisläge och bra kvalitet har de blivit favoritmärket för både killar och tjejer på väg till och i början av tonåren.

Burton Room to grow
Dagens dilemma: Barnen växer ur sina kläder på ett år och vill ha coola kläder från tunga varumärken. Föräldrarna vill att barnen ska ha funktionella plagg men har inte råd att köpa nytt varje år. Burton har en lösning på problemet och som vanligt med geniala idéer är de enkla. Ärmar och ben kan förlängas med fem centimeter på ett enkelt sätt och plötsligt passar jackan i både två och tre vintrar.

Didriksons Tignes
Didriksons overaller brukar ta slut långt innan snön faller. I år blev plagget dessutom utsett till Bäst i test av tidningen Vi Föräldrar och då sa det bara poff och så var alla overallerna slut. Didriksons barnsatsning är både lång och seriös och overallen Tignes är resultatet av det arbetet

K2 Bad Seed
Barn är krävande skidåkare – de vill nämligen ha kul i backen. K2 har fattat detta och tagit fram en juniortwintip med rocker som gör skidan lättåkt men också helt utan begränsningar i parken. Mjukt flex, kort svängradie och en grafik att dö för gör den till en dröm för unga jibbers.


Finalisterna i Gear of the year 2010

Årets Svenska Varumärke
Vi har otroligt många fina svenska varumärken inom sport. Varumärken som är marknadsledande inom sitt område i Sverige och som även växer rejält utomlands.  Den svenska flaggan är ett kvalitetsbegrepp i stora delar av världen och dessa fyra varumärken har svingat den blågula fanan extra stolt under 2010.

Daily Sports
Daily Sports är den lysande svenska stjärnan inom golfmodet. Med en bredare kollektion som passar både unga och gamla har de inte bara fått fart på försäljningen i Sverige, de har även adderat land efter land på sin exportlista. De svenska golfbutikerna utsåg dessutom Daily Sports Till Årets Leverantör Golf.

Haglöfs
Haglöfs är utan tvekan Sveriges mest omskrivna varumärke 2010. Asics köp av Haglöfs överraskade hela branschen och fick till och med affärstidningarna att ägna sidor åt en sportnyhet. De har också hunnit med att öppna sin första konceptbutik och i det tysta jobbat fram en långtgående miljöpolicy.

Kask
Två virkande, skäggiga ski bums har skapat ett varumärke som trots sin litenhet har en otrolig cred. De har fått hela mössmarknaden att kopiera deras stil och till och med den svenska OS-truppen körde med Kaskstil utan att Kask fick leverera mössorna. Nu kommer de också med goggles, ullplagg och en sommarkollektion. Resan för Kask har antagligen bara börjat.

Poc
Ett tag kändes det som om Poc vann fler priser än de sålde hjälmar. De har prisats för sin design och sin säkerhet och nu senast även sin marknadsföring. Under OS syntes de mer eller mindre dagligen i TV och samma sak i X-Games. Nu har även försäljningen tagit fart och deras satsningar på cykel och solglasögon har varit klockrena.


Finalisterna i Gear of the year 2010

Årets Varumärke
När hela kollektionen känns rätt och företaget följer upp med bra marknadsföring så trillar allt på plats och både försäljningen och snacket rullar igång. Som en bonus blir de också en av finalisterna i Årets Varumärke och i år är det tuffare än någonsin i den här kategorin. De här fyra gjorde det allra bäst under 2010.

Craft
Craft är otroligt tydliga i sin affärsplan – det är funktion som gäller och inget annat. I längd dominerar de totalt och de vill bli lika starka inom både löpning och cykel. Och med affischnamnet Charlotte Kalla som främste ambassadör ska de klä det svenska folkhemmet i långkalsonger och funktionströjor.

Nike
I fotbolls-VM var det Adidas som vann matchen men inom årets trend – löpning – har Nike gjort allt rätt. Lanseringen av Lunarlite och Flywire slogs upp på stortavlor och deras lilla pod Nike+ som synkar med Apples Iphone och Ipod har gjort det roligare att träna för miljoner människor. Nike har sett löpartrenden och ger utövarna alla produkter de vill ha.

Peak Performance
Peak Performance har länge varit Sveriges största sportföretag och lika länge har det varit en måttstock mot vilken alla andra märken mäts. Aldrig tidigare har dock deras kollektion sett så bra ut. Det spelar ingen roll om det handlar om skidåkning, löpning eller golf – Peak Performance har helt rätt stil ihop med maximal funktion.

Völkl
Völkl har gjort en imponerande förvandling från råracing till friåkarnas coolaste märke. När alla andra märken experimenterar med rocker har Völkl fått alla bitarna på plats och vinner test efter test. Tysk kvalitet när det är som allra bäst.


Finalisterna i Gear of the year 2010

Årets Produkt
Det häftigaste av alla priser. Produkterna som kommer att finnas med då SVT om 20 år gör en dramaserie som utspelar sig just år 2010. Det här är produkterna som sålde bäst, hade den rätta designen och en funktion som efterfrågades just det här året. Produkter med precis allting rätt just i år.

Fischer längdskida
Utan tvekan var längdåkning 2010 års stora försäljningsraket. När hela Sverige låg vitt i mellandagarna stod kunderna i timslånga köer bara för att få chansen att köpa ett längdpaket. Som marknadsledare fick Fischer störst del av den stora kakan och deras CRS Classic var årets mest sålda längdskida.

GoPro
En av 2010 års stora trender var att dela med sig av sitt liv på Facebook, Youtube, Flickr eller andra sociala medier på internet. Gopros lilla videokamera med HD-upplösning är fenomenal till att filma alla slags sporter och kan fästas på hjälmen, surfbrädan eller styret. En produkt i tidenn som ingen annan.

Marmot Variant Jacket
2010 var året då materialkombinationer verkligen slog igenom på kläder. Både tillverkare och användare har insett att ett material inte räcker om funktionen ska maximeras och Marmots Variant Jacket är ett utmärkt exempel på hur det kan se ut. Thermal T Eco, vilket är recyklad syntet, i kroppen för maximal värme och fleece i ärmar för ökad rörelse.

Reebok Easytone
2010 var året då sportbutikerna fick ett helt nytt skosegment – toningskor. Toningskor är skor som tränar vader, lårmuskler och rumpan lite extra i varje steg. Reebok är inte ensamma i segmentet men det är de som genom massiv reklam fick fart på försäljningen. Utan tvekan en av årets mest slutsålda produkter.


Relaterat företag i Sportregistret

  • Sportmanship AB

    Sportmanship AB startades 1985. Företaget säljer, marknadsför och distribuerar följande varumärken: On, Powderhorn, Dolomite, Völkl, Marker och Dalbello. Utöver distrubitionsvarumärkena driver Sportmanship AB även det egna varumärket Berkeley.

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com

  • Craft of Scandinavia

    Craft of Scandinavia är en sportleverantör som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom sportbranschen samt profilsektorn. Craft of Scandinavia säljer och marknadsför Craft och Speedo.