Nedgången för sporthandeln fortsatte i februari
Efter den kraftiga nedgången i januari hoppades vi på ett lyft i februari men det blev inte så. Februari blev lika tung som januari och sporthandeln backade med hela 10,3 procent.
Efter den kraftiga nedgången i januari hoppades vi på ett lyft i februari men det blev inte så. Februari blev lika tung som januari och sporthandeln backade med hela 10,3 procent.
Det är inte ofta vi tar i med krigsrubriker i Sportfack, men årets första månad var historiskt dålig så katastrof är nog inget överord.
Siffrorna för december och julhandeln blev inte speciellt bra för sporten eller detaljhandeln som helhet. Sporthandeln backade med 2,9 procent men helåret 2016 blev ändå bra.
Siffrorna för handeln i november visar att sporthandeln var en av de stora vinnarna. Snö, kyla och Black Friday gjorde att försäljningen ökade med hela 14,6 procent.
Lite kyla lagom till lönehelgen i oktober fick kunderna att vallfärda till sportbutikerna. Försäljningen ökade med hela 9,6 procent jämfört med samma månad förra året.
September är en lurig månad för sporthandeln. Vartannat år är det upp, vartannat ner. I år var det ner med 1,2 procent.
XXL:s fina tillväxt håller i sig. Siffrorna för årets tredje kvartal visar att XXL som koncern ökade med 19 procent och i Sverige var tillväxten lika hög.
Augusti blev en bra månad för sporthandeln. HUI rapporterar att tillväxten i löpande priser blev 7,9 procent och hittills i år är tillväxten 4,7 procent.
Nike är fortfarande det överlägset största sportskomäket i världen men utmanaren Under Armour är det märke som ökar mest.
På pappret ser juli ut att ha varit en svag månad för sporthandeln då den backade med 0,2 procent. Jämförelsen sker dock med fjolårets bästa månad då försäljningen ökade med hela 13,4 procent.