Outdoor

Ett modernt Halti gör entré

Finska Halti har fått nya ägare, nya designers och ny logga. Fram träder ett modernt outdoorföretag som vänder sig till den urbana människan.

Light My Fire kör själva

Svenska Light My Fire har efter 10 år med Roswi som distributör bestämt sig för att ta hand om försäljningen själva. De tar över 1 april lagom till vårsäsongen.

Burton och New Balance i collab

Burton och New Balance har båda sina rötter i nordöstra USA och med den gemsamma kulturen har de inlett ett samarbete som resulterat i tre outdoorskor och tre snowboardskor.

Fjällräven går sin egen väg

Genom att alltid se satsningar som långsiktiga investeringar kan Fjällräven gå sin egen väg. Som till exempel jobba tre år på en helt ny tältkollektion eller ta fram en jacka som kostar 15 000 kronor.

Bergans byter vd

Efter 25 år som vd för Bergans är det dags för Ragnar Jensen att lämna över. Ny vd är Leif Holst-Liæker som närmast kommer från Viking Footwear.

Världens bästa reklamgrej

The North Face byggde en butik i Sydkorea som var en enda stor överraskning. Målet var att kunderna skulle uppleva den spänning som äventyrare upplever på berget och resultatet är helt lysande. Kolla in filmen och tyck till om idén.

Veckans Produkt: HydroFlask

Hydro Flask startades 2009 i Oregon, USA med målet att bli bäst inom segmentet isolerade flaskor och har sedan dess blivit en framgångssaga. Hydro Flask är idag ett av USA:s mest snabbväxande privata företag och Sverige blir ett av de första länderna utanför USA att lansera varumärket. 

Scott tar över Dolomite

Sportjätten Scott Sports köper sko-och outdoorföretaget Dolomite. Förvärvet av det italienska företaget ska stärka Scott Sports speciellt inom skosegmentet.

Veckans Produkt: Smartwool Lifestyle

SmartWool har gjort sig kända för att göra några av världens mest tekniska och bekväma strumpor för vandring, löpning och skidåkning. Men visste du att de även har ett komplett program med Lifestyle-strumpor för vardagsbruk med samma kvalitet och komfort?