Leverantörer

Abacus räknar med tillväxt

Med volym kommer möjligheter. Abacus har på bara några år vuxit från en snudd på osynlig aktör till att bli ett av de största golfmärkena i Sverige. Ändå är det bara början.

X3M smider extrema planer

Unihoc, Zone och Exel – huka er. Nu kommer X3M. Männen bakom märket sticker ut hakan: Vi ska bli störst i världen. Hyffsat kaxigt av en enprocentare.

Uhlsport utmanar

I lagsporter som fotboll, handboll och basket krävs det kondition, ett avvägt passningsspel och spelförståelse för att vinna. Och inte minst god laganda. Det har man på Uhlsport Scandinavia. Därför tänker man nu utmana de stora spelarna på marknaden.

Brödrakriget som födde två imperier

I över 60 år har Adidas och Puma krigat om marknadsandelar. Men historien går längre bak än så. Vad som började som ett lyckat brödraföretag utvecklades till bitter familjefejd och slutligen splittring. Ur askan reste sig två av sportvärldens verkliga giganter.

Fotbollens utmanarmärken

Tittar du på butikernas skoväggar är det lätt att få uppfattningen att det bara finns fyra fotbollsmärken i Sverige. Det är inte sant. Sportfack har pratat med sju leverantörer som utmanar ”de fyras gäng”.

Cykloma satsar mot toppen

Årets nykomling störtar in på en tredjeplats men är långt ifrån en debutant i branschen. Den rutinerade norrländska nykomlingen Cykloma firar 20 år i år och gör det med en berömlig pallplats.

Nishiki ökade 24 procent

Det ska vara en handbyggd cykel i år. Om det vittnar Nishikis försäljningsstatistik som pekar mot en rekordsäsong för Göteborgs egen cykeltillverkare Unicykel. Antalet sålda cyklar har ökat med 24 procent jämfört mot samma period föregående år, meddelar företaget i ett pressmeddelande.

Wallenberg går åt skogen

Wallenbergsfären satsar på naturen. Genom EQT-bolaget Norrwin köper de outdoorbolag i rask takt. En av målsättningarna är att få dem att växa utomlands.

Klättermusen håller färgen

Naturen är okänslig för modesvängningar. Detsamma kan sägas om Klättermusen där funktionen är en hjärtesak och drivkraften i första hand är friluftsmänniskans behov.

Under Armour

Amerikanska Under Armour har tagit marknad efter marknad med storm. Nu har det på allvar blivit Sveriges tur. Men det är ingen stressad satsning. När Under Armour ska erövra Sverige ska det ske genom fokus på nästa generation och långsiktiga samarbeten med återförsäljare.