Sportföretag hjälper katastrofdrabbade
Hjälpinsatserna efter katastrofen som drabbat Japan har inte låtit vänta på sig. Både Nike och Asics har skänkt miljonbelopp till de drabbade.
Hjälpinsatserna efter katastrofen som drabbat Japan har inte låtit vänta på sig. Både Nike och Asics har skänkt miljonbelopp till de drabbade.
Roddmaskinen – så självklar! Idag finns den på snart sagt alla träningsanläggningar i landet. Hur den hamnade där är inte bara en amerikansk historia, utan också en svensk. En företagsframgång med en envis entreprenör vid årorna. Text & Foto: Nicke Hallgren
I slutet av januari öppnade finska löparvarumärket Karhu upp nätbaserade-clinics för butikspersonal i Sverige. Så kallade online-clinics har funnits i USA under några år men enligt Karhu är de först ut med metoden i Europa.
Rip Curls konceptbutik i Göteborg har fått en uppföljare i Åre. Den nya konceptbutiken ligger på Åre Torg och har en försäljningsyta på drygt 100 kvadratmeter.
Skiftet av verkställande direktör på friluftsföretaget Haglöfs följs nu av nya strategiska rekryteringar. Företaget anställer Sara Wänseth som ny marknadsdirektör som ett led i den långsiktiga expansionen av Haglöfs varumärke.
Göran Göthager lyser av stolthet på ett sätt som jag sällan har upplevt. Dottern Anna är mer sprudlande glad. Kombinationen av stolthet och glädje är också kännetecknande för deras varumärke Ivanhoe och hur det ska möta framtiden.
I nära ett sekel har Champion levererat huvtröjor till frusna atleter. För varumärket som blivit symbol med collegeplagg betyder äkthet och tradition allt. Men de vill också blicka mot framtiden.
Idag är Treklokalerna vid Flygstaden i Halmstad tomma så när som på bolagets svenske vd Kaj Vestman och ett skrivbord i lobbyn. Men den första september ska lokalerna sjuda av liv och innesäljarna börja ta emot höstorder.
Merrells framgångar vilar mycket på deras breda tolkning av outdoor. Det som för vissa är begränsat till äventyr i orörd natur är för Merrell allt från storstadsvandringar till fartfylld vattensport. Merrell är världens största outdoorskoföretag men trots det är det mycket mer resa än äventyr i deras marknadsföring.Sneakers enligt Merrell.
Att sälja friluftsguider i en sportbutik är ingen självklarhet. När grabbarna på Calazo-förlaget presenterade sina visioner för ett antal år sedan var det inte många som fattade galoppen. Idag är de randiga böckerna ett stående inslag i många friluftsbutiker.