Actionsport

Nya varumärken till Svensk Skateboarddistribution

Svensk Skateboarddistribution fortsätter att växa. Senaste tillskottet är Earth Products tre varumärken Adio, Planet Earth och Holden. Tidigare distribuerades dessa tre varumärken av 60north och Thomas ”Berra” Berggren. Nu slår Berra ihop sina påsar med Thomas Löfgren och Hazze Lindgren på Svensk Skateboarddistribution för att nå ut till fler butiker och dra nytta av Svensk […]

Nya varumärken till Svensk Skateboarddistribution Läs mer

Sportfacks Olympiad: Tennis

I äkta Wimbledonväder tog sig Sportfacks redaktion äntligen an den vita sporten. Kvartetten Martin, Thomas, Pelle och Mattias inledde den blöta turneringsdagen med att äntra shopen på Kungliga för racketdemonstration. – Den här racketen är otroligt förlåtande, förklarade shopchefen. – Den tar jag! skrek chefredaktör Willners och greppade ett av de största racketar redaktionen någonsin

Sportfacks Olympiad: Tennis Läs mer

14,4 miljarder blev prislappen för Oakley

Uppköpsryktena om Oakley visade sig vara sanna. Den italienska glasögonkoncernen Luxottica har lagt ett bud värt 14,4 miljarder kronor för Oakleys hela verksamhet. Styrelsen, med Oakleys grundare Jim Jannard i spetsen har tackat ja till budet och nu ska övriga aktieägare och konkurensmyndigheter säga sitt. Luxottica bjuder 29,30 dollar per aktie vilket är 24 procent

14,4 miljarder blev prislappen för Oakley Läs mer

Sunderland of Scotland i nygamla händer

Golfkonfektionsmärket Sunderland of Scotland har fått nya ägare. Det är en kvartett från bolagets ledning plus en investerare från Asien som köpt bolaget från de tidigare ägarna Harris Watson Group. Harris Watson fortsätter dock med sina två andra golfmärken Lyle & Scott och Bobby Jones. Sunderland of Scotland är det ledande golfkonfektionsmärket i Storbritannien med

Sunderland of Scotland i nygamla händer Läs mer

Meindl gillar varma vintrar

Vi har tidigare berättat om hur den varma vintern skadat skidföretagen. Alla är dock inte ledsna över att snön kom sent och försvann tidigt. Tyska Meindl har sålt så många skor och vandringskängor att personalen måste jobba över och ledningen funderar på att införa skiftarbete för att möta efterfrågan. Av: Martin Willners

Meindl gillar varma vintrar Läs mer

Babolat etta på flera marknader

Rafael Nadals framgångar på tennisbanorna är inte bara bra för spelarens placering på världsrankingen. Lika viktiga är de för hans racketsponsor babolats ranking på försäljningslistorna. Babolat ska enligt dem själva nu vara etta i Spanien, Italien och Belgien. Globalt sålde Babolat 1,6 miljoner tennisrackets och 120.000 badmintonrackets förra året. Av: Martin Willners

Babolat etta på flera marknader Läs mer

Begäret kom på klassisk mark

I Skottland rinner golfen i blodet. Det är säkert därför som de inte anser sig behöva någon driving range vid banan. Uppvärmningen består av några rejäla garv och en lager. Jag är inte från Skottland och därför kände jag mig en smula osäker när jag i slutet av maj peggade upp på Carnoustie – banan

Begäret kom på klassisk mark Läs mer

Uppköpsrykten om Oakley

Det ryktas om att den italienska glasögonkoncernen Luxottica är intresserade av att köpa Oakley. De båda företagen har haft en del dispyter genom åren, men tiden läker alla sår. Börskursen för Luxottica steg med 5,2 procent efter det att ryktet började cirkulera. Av: Martin Willners

Uppköpsrykten om Oakley Läs mer

Modetuppen tror på tillväxt

Det franska sportmodemärket le Coq Sportif har stora framtidsplaner. Årets omsättning beräknas till runt 450 miljoner kronor. Om fem år vill ägarna att den är uppe i 2,3 miljarder kronor. För att klara denna tillväxt har antalet annställda det senaste året ökat från 23 till 140. Av: Martin Willners

Modetuppen tror på tillväxt Läs mer

Kreativa studenter vill få folk att cykla

Ett gäng studenter vid Berghs School of Communication fick i uppdrag av organisationen Svensk Cykling att ta fram en kampanj för att öka cyklandet i Sverige. Gruppen bestod av både marknadsstrateger och kreatörer och de fick helt fria händer. Efter fyra månaders arbete presenterade de sin kampanj som vänder sig till kategorinförrådscykelägare. Alltså människor som

Kreativa studenter vill få folk att cykla Läs mer