Nyresten inte längre vd på Revolution Race

Tillsammans med Niclas Nyresten grundade Pernilla Nyresten Revolution Race. Nu väljer hon att avgå från vd-posten. Detta innebär att bolaget byter ledare efter att det grundades för nio år sedan. I en kommentar säger Nyresten att hon på grund av bolaget fått lägga många andra prioriteringar åt sidan och att det här är ett beslut…

Tillsammans med Niclas Nyresten grundade Pernilla Nyresten Revolution Race. Nu väljer hon att avgå från vd-posten. Detta innebär att bolaget byter ledare efter att det grundades för nio år sedan. I en kommentar säger Nyresten att hon på grund av bolaget fått lägga många andra prioriteringar åt sidan och att det här är ett beslut taget för att hon ska göra rätt för sig själv på längre sikt.

Pernilla Nyresten kommer dock inte lämna bolaget helt utan är kvar som styrelseledamot och hennes nya fokusområde handlar om utveckling av varumärke och försäljning. I jakten på en ny vd kommer styrelseordföranden Paul Fichbein ta över posten tillfälligt. Han har tidigare grundat och varit vd för Tretti och lett Qliro Group.
– På styrelsens och alla aktieägares vägnar vill jag tacka Pernilla för hennes otroliga prestationer genom åren – inte minst resultaten under detta första år som noterat bolag. Sedan börsnoteringen har Pernilla och hennes team levererat över marknadens förväntningar medan många andra företag inom relaterade branscher har haft det kämpigt. Hennes förmåga att bygga ett fantastiskt varumärke och ett fantastiskt team är anmärkningsvärd och detta arbete gör att successionen kan ske på ett ordnat sätt, säger han i en kommentar. 

I samband med bytet av vd presenterade bolaget också sina siffror för deras brutna räkneskapsår. April-juni omsatte bolaget 312,8 miljoner kronor och hade en tillväxt på 16 procent. Tyskland, Österrike och Schweiz – Dach-regionen – stod för den största delen av tillväxten med deras försäljningsökning på 37 procent. Totalt står den regionen för 53 procent av Revolution Races omsättning.

– Övriga världen uppvisar också kraftiga tillväxttal om 35 procent till 51,0 miljoner kronor. I Norden minskade omsättningen med tolv procent som en följd av prioriterade framgångsrika marknadsföringsinsatser i de andra regionerna, säger Pernilla Nyresten. 

¨Lönsamheten förbättrades också under kvartalet med 9 procent till 73 miljoner kronor.