Anders Feuk Westhoff har lämnat sitt jobb på Roswi för att istället bli sales manager för outdoorspecialisten Marmot.
Vad ska du göra på Marmot?
– Min titel är Sales Manager for Sweden and Denmark och jag rapporterar till Marmots europeiska commercial manager Jan Schapmann i Tyskland. Så jag kör alla införsäljningar till alla kunder i Sverige och Danmark och jag ska även göra clinics och stå för all säljsupport. Jag kommer inte att vara kundsupport, det sköter de i Tyskland när det handlar om reklamationer och andra serviceåtaganden.
Du har fått ett ganska stort geografiskt område?
– Ja, jag kommer helt säkert att få resa en del för att träffa alla kunder. Men jag har fått en ganska snäll start på grund av covid-19. Det har blivit många digitala möten nu i början och sedan får vi väl se… I Danmark har jag inte så många kunder – ännu. Jag har ju jobbat lite med Danmark tidigare på Roswi, som har Patagonia, Scarpa och Osprey, bland annat. Då var jag Key Account Manager och jobbade en del mot danska kunder. Så jag har samma typ av jobb som tidigare, men jag har mer ansvar i dag.
Om du skulle beskriva Marmot?
– Det är ett genuint outdoorvarumärke med bra miljöfokus och med delvis samma rötter som Patagonia i Kalifornien, båda föddes under samma tidsera i början av 1970-talet och har sina rötter i klättring och ”core outdoor”.
– Det är kul för det är just det området som är min starka sida. Jag är inte så mycket inne på sport, fashion eller sport lifestyle utan mer rena outdoorprodukter.
Det har varit bra drag i er sektor, har du märkt något av det?
– Ja, det är verkligen drag. Många av dem jag pratat med säger att de har haft sin bästa försäljningsperiod någonsin. Juli månad har varit väldigt stark för många kunder. I och med att folk firat sin semester hemma i Sverige så verkar många ha sökt sig ut i naturen.
– Det har handlats mycket nya friluftsgrejer och det har resulterat i en ovanligt bra försäljningsperiod. Men tidigare i våras, i mars, april när pandemin började sprida sig, då var det ganska tungt för en del kunder, men försäljningen kom igång igen.
Kommer det att hålla i sig, tror du?
– Ja, jag tror att det kommer att fortsätta. Det känns som att det ökar och att försäljningen kommer att fortsätta öka nästa år. Vi kan se redan nu att det är bra bokat i införsäljningen för våren och sommaren 2021. Det ser väldigt bra ut. Men vi vet ju inte om det kommer att hålla i sig eller om folk har köpt det de behöver i år och därför inte köper lika mycket nästa år.
– Det är svårt att förutspå, särskilt med tanke på covid-19 om det nu skulle komma både en andra eller en tredje våg. Jag ska också säga att det är ganska smidigt att ta över efter Granitbiten som har gjort ett väldigt bra jobb med distributionen och etableringen av varumärket i Sverige. De har jobbat med Marmot i 19 år och verkligen gjort ett fantastiskt jobb.
Ja, Marmot tog över distributionen själva, vad var orsaken?
– Jag tror det grundar i att det har pågått stora förändringar organisationsmässigt på Marmot under ett par års tid, det har nog varit svajigt. Men med det sagt ska jag säga att känslan i företaget är väldigt positiv och framåtriktad nu. Så jag tror att den nya organisationen börjar sätta sig, alla nyanställningar är gjorda och det känns bra. Och det känns kul att kliva ombord när känslan är så bra och framåtriktad.
Hur ser du på marknaden det kommande året?
– Vi har sett att nätaktörerna har ökat i år men att fysiska butiker i centrum av tätorter och de som ligger i stora gallerior har haft det svårare. De som har en bra webbplattform och de som ligger mer ute på landet har klarat sig bättre.
Hur många är ni på Marmot i Sverige?
– Det är bara jag. Marmot ägs av Newell Brands som äger varumärken inom en massa områden – baby, kök, kontorsmaterial – och så har de en outdoordel. Många av de andra varumärkena i outdoordelen är inte så stora i Norden, men Newell har ett dotterbolag där de säljer sina andra grejer i Sverige. Och jag sorterar under dem.
Var jobbar du?
– Jag sitter hemma ännu så länge, men planen är att jag ska få ett showroom och kontor där jag kan ta emot kunder och visa våra grejer. Det ska ligga i Stockholm. Vi håller på att leta och har som mål att ha något klart till införsäljningen höst/vinter 2021, alltså i oktober eller november.
Finns det potential att öka omsättningen?
– Absolut, vi är redan starka på sovsäckar, så här gäller det att hålla sig aktuell. Sedan har vi bra tält som bör kunna öka.
– På klädsidan har vi nog störst utvecklingspotential. Centralt i USA har man anställt en chefsdesigner som tidigare jobbat med The North Face som ska göra kollektionerna lite mer enhetliga och skapa kollektioner som hänger ihop med övriga sortiment. Tidigare jobbade alla mer i silos. Men nu ska skeppet styras åt samma håll och det kommer ge skarpare kollektioner.
Denna artikel publicerades ursprungligen i Sportfack nr 9/2020.
Relaterat företag i Sportregistret
- Marmot Mountain Europe GmbH
NYTT SHOWROOM PÅ SICKLASTRÅKET 19 I NACKA. - Marmot startades 1974 av två klättrare och studiekamrater. Deras första produkter var en dun-jacka, dun-parka och en dun-sovsäck. Lite tursamt fick de en stor order från Universal Studios, som behövde 108 st. "Very Puffy Jackets" till en filminspelning med Clint Eastwood (The Eiger Sanction), en jacka som sedan blev storsäljaren "Golden Mantle". 1976 inledde man ett samarbete med W.L Gore. Det resulterade i bivy bags, dunsovsäckar, jackor och tält med GoreTex-belagda tyger. Marmot är idag W.L Gore’s äldsta outdoor-kund. Sedan dess har mycket hänt, och Marmot är idag ett företag som fortsätter att utveckla kläder och utrustning av högsta kvalitet till professionella alpinister och gemene "friluftsaren". Marmot tillverkar idag kläder, tält och sovsäckar och har en rad välrenommerade egna teknologier, allt i hög kvalitet med miljö, prestanda och hållbarhet i fokus.