Craft och Vacchi i gemensam 1,5-meterskampanj

När Craft och cykelprofilen Roberto Vacchi för tredje gången gör en cykelkollektion ihop sätter man gemensamt fokus på en brännande fråga; att ge cyklister ett 1,5-meters avstånd till passerande fordon.

Denna tanke, som redan debatterats intensivt i Sverige under ett par år är redan idag lag i i flera europeiska länder. Nu hoppas Craft och Roberto Vacchi sätta fokus på 1,5-metersfrågan ytterligare i Sverige. Nyligen släpptes Vacchi Collezione 3.0, ett tredje produktsamarbete parterna emellan, som också är en del av kampanjen Share the road, som löper under 2020.

När Sportfack når Daniel Högling, product & marketing director hos Craft berättar han att ambitionen att sätta fokus på 1,5-metersfrågan funnits hos bägge parter sedan tidigare.

Craft och Vacchi i gemensam 1,5-meterskampanj
Daniel Högling, Craft.

– Roberto har länge varit väldigt aktiv i frågan idén och även vi på Craft har funderat hur vi skulle kunna använda kollektionen till något mer än bara mot specifikt cykel, som när vi gjort en kollektion för att hylla Tour de France och de övriga klassiska loppen, med våra tidigare två samarbeten, säger Daniel och fortsätter.

– Så vi satte oss och spann vidare kring hur vi gemensamt kunde ta det här mer mot gräsrotsnivå. Att sätta fokus på den här frågan. Det fick oss att reflektera kring detta med 1,5-avståndet. För det är dubbelbottnat. Många av oss i trafiken är både cyklister och bilförare. Det är viktigt för oss i den här kampanjen att det inte blir envägskommunikation. Som cyklist måste man sköta sig, det vet vi på Craft där många av oss är cyklister och engagerade inom cykelsporten. Det funkar inte att som cyklist tävla på vänstersidan. Både vår och Robertos ambition är att få till en förståelse hur viktig säkerheten är på vägen.

Kollektionen innefattar allt från bibs och jerseys till överdragskläder samt tillbehör som armvärrmare och vindvästar. Självklart för både män och kvinnor. En del av försäljningen av produkterna går till Roberto Vacchis egeninstiftade pris Peter Fåglums Ungdomsfond som Craft backar och där pengar går till satsande ungdomar inom cykelsporten.

Craft och Vacchi i gemensam 1,5-meterskampanj
Vacchi Collezione 3.0 från Craft innehåller det mesta en landsvägsraket behöver. De två ränderna symboliserar avståndet 1,5 meter.

Förutom cykelkläder kickades en namninsamling för en lagändring igång som på bara några dagar samlat 4500 underskrifter. Share the road pågår under hela sommaren 2020, säger Daniel Högling, som hoppas och tror att det kan få en sten i rullning vad gäller ökad trafiksäkerhet för cyklister.

– Med 4500 underskrifter ser vi redan nu ett stort engagemang. Vi kommer att driva det här vidare på det sätt som är bäst men kommer inte ta den politiska hatten i frågan. Förhoppningsvis kommer denna kampanj istället göra att andra engagerar sig i frågan.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Craft of Scandinavia

    Craft of Scandinavia är en sportleverantör som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom sportbranschen samt profilsektorn. Craft of Scandinavia säljer och marknadsför Craft och Speedo.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="9396" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]