Elcykelförsäljningen nådde drömgränsen

Någon gång i augusti i en av Sveriges cykelbutiker eller på en webbsida såldes den. Den 100 000:e elcykeln. Därmed har det i Sverige för första gången sålts 100 000 elcyklar på ett kalenderår.

Elcykelförsäljningen fortsätter att öka i landet. I vintras skrev Sportfack, i en intervju med Joakim Stenberg vd för Cykelbranschen, att branschorganisationen räkande med att elcykelförsäljningen för första gången skulle passera 100 000 sålda elcyklar. Nu är drömgränsen för cykelbranschen nådd.

Cykelbranschens marknadsuppskattning, som gäller för perioden 1 september 2017-31 augusti 2018, säger nu att det då såldes totalt 103 000 elcyklar. Detta ger en ökning med cirka 53 procent jämfört med föregående år. En minst sagt explosionsartad ökning. Anledningen till ökningen har nog inte gått många förbi. Sedan årsskiftet är det möjligt att få en subvention av staten på 25 procent av priset upp till 40 000 kronor vid köp en elcykel. Närmare 80 000 ansökningar har kommit in hittills och större delen av årets anslag på 381 miljoner kronor är redan utbetald.

Cykelbranschens vd ser en tydlig trend med den senaste statistiken kring cykelförsäljningen.

– Man kan säga att slutkonsumenterna det senaste året har valt dyrare cyklar från välkända varumärken i allt större grad, förklarar Joakim Stenberg.

Annars tappade den totala cykelförsäljningen under samma period. Totalmarknaden visar en nedgång på cirka 3,3 procent från 551 000 till 532 800 sålda cyklar. Av dessa utgör elcyklar drygt 19 procentenheter, en ökning med över fem procentenheter. Därmed är Sverige nu ikapp många länder i Europa där elcykelmarknaden länge legat mellan 15-20 procent. Sedan finns det markander som sticker ut. I Tyskland ligger elcykelmarkanden på mellan 30 till 40 procent.

Förutom elcyklar ökar hybridcyklar och MTB, enligt Cykelbranschens undersökning. Racercyklar och standardcyklar minskar.

– Det är ju så, det går upp och ner. Vi ser samma mönster i övriga Europa, där är det samma nivå på minskningen. Möjligen kan utbudet av låne- och hyrcyklar i storstäderna påverka försäljningen en del, säger Joakim Stenberg.

Fackhandeln står sig bra gentemot massmarknad med 65 procent av fjolårets sålda cyklar. I segmentet elcyklar ökar fackhandeln med tre procentenheter till 69 procentenheter.

Cykelbranschen är en branschorganisation med 17 medlemmar. Joakim Stenberg säger till Sportfack att man aktivt arbetar för fler medlemmar och att man snart hoppas kunna presentera ett par nytillskott. Just nu ingår Abus, Bihr Nordic, Cykloteket, Cycleurope, Ecoride, Intersport, Jaguarverken, Merida, Bianchi, Scott, Shimano, Skeppshult, Sportson, Solid försäkring, Team Sportia, Unicykel och Vartex.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.

  • Vartex AB

    Vår affärsidé är att verka som rikstäckande grossist i hela tvåhjulssektorn, dvs cykel, moped, mc, samt motionsredskap.

  • SCOTT Sports AB

    SCOTT Sports AB är en av Sveriges största leverantörer av cykel och sportutrustning. Huvudkontoret ligger i Uppsala och är dotterbolag till SCOTT Sports SA med huvudkontor i Schweiz. SCOTT Sports AB säljer, marknadsför och distribuerar ett brett sortiment av utrustning inom områdena cykel, vintersport, motorsport och löpning. Man ansvarar även för distribution av ett flertal andra varumärken inom cykel, sport och motorcykeltillbehör (se nedan).

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="10883" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]