Helly Hansen köper Musto

Helly Hansen köper klädföretaget Musto för att ytterligare öka farten i sina tillväxtplaner. Musto är precis som Helly Hansen starkt inriktade på segling, men tanken är att behålla båda varumärkena med lite olika inriktning.

Musto kommer från Storbritannien och är väldigt starka på hemmamarknaden, även inom jakt och ridsport. Helly Hansens plan är att bistå Musto med hjälp för att växa utomlands och få till synergier med tillverkningen.

– Köpet av Musto skyndar på våra långsiktiga planer att bli globalt ledande inom segling, säger Helly Hansens vd Paul Stoneham. Vårt fokus kommer att vara att få Musto att växa internationellt som ett ikoniskt brittiskt varumärke, både som lifestyle och som tekniskt seglingsmärke. De två varumärkena kompletterar varandra bra, och delar samma samhörighet med seglingsvärlden och viljan att bevara våra hav.

 

Relaterat företag i Sportregistret

  • Helly Hansen Sport

    Marknadsför sportkläder/accessoarer, funktionskläder, arbetskläder samt sport- och modeskor.